anjasflock

Alla inlägg under januari 2008

Av Anja - 29 januari 2008 13:42

Kursdax!

Japp och nu menar jag inte hundkurser, faktiskt... Nästa vecka startar två kurser i Butik Nyfikens regi, i Färjestaden och struligt har det varit!! Kalmarposten missade (!!) att ta in min annons, så nu finns det faktiskt ett par platser kvar på varje kurs.


Psykometrikursen startar på måndag 4/2. Det är en kul kurs, du får öva dig i att känna och tolka energier. Något som tex djurpratare oftast använder sig av! Alla kan lära sig det och mycket skratt, brukar det bli...;)


Tarotkursen kör igång på tisdagen, den 5/2. Du får lära dig grunderna i att använda tarotkort som en hjälp i vardagen. Inte här behöver man några förkunskaper, eller vara speciellt "häxig..." ;)))


Jag inbillar mig ju, att det är en del hundfolk som besöker min blogg. Varför inte testa på ngt heeelt annat??!

Av Anja - 27 januari 2008 16:11

Mkt idag!

Vi började med agilityträning i ridhuset, Chili var tokglad, efter nära fem månaders uppehåll... Oj, vad vi har mkt samarbete och signalsäkerhet att ta igen! Kände mig riktigt handikappad själv;) Jaffa var med och minglade glatt med alla, både folk och fä, under banbyggnaden. Sedan åkte hon in i tygburen, med "nerfällda" gardiner. Måste träna att bara vara, ju! Etfer några små protester, låg hon fint och tittade ut genom en liten glugg. Efter ett tag sov hon som en stock, mitt i allt skällande å oväsen! Duktig tjej:)


Väl hemma fick Chili ett riktigt rejält vallningspass, i främsta syfte, att FOSTRA våra springiga får. Lära dom det meningslösa i att SPRINGA undan från hunden. Det gick faktiskt riktigt bra och kändes som om dom lät Chili bestämma till slut!


Sedan tog vi alla tre tjejerna och for ner till stranden. Jaffa var smått nyfiken på de stora vågorna! Tycker nog, att några bilder blev riktigt härliga, med fina vattenspeglingar!


Vi avslutade dagens äventyr med kloklippning på Jaffa. Liggandes i husses knä och under aningens protester... Gick bra till slut. Jag är inte riktigt rätt person att jamsa med sånt. Håll still å klipp, mitt motto;)


Imorgon bär det av till Södertälje, Cilla ska hämta hem sin bc, Ester, som varit hos Mickis på träning. Självklart följer Jaffis å Chili med, för att hälsa på gammelmatte! Kanske hinner vi även träna lite vallning...!

Av Anja - 26 januari 2008 16:26

Fyy vad trist väder idag!

Och jag som skulle valla (eller..., ja, Chili förståss!)

Nu är jag inte riktig såå hurtig så jag ger mig ut i snålblåst och hällande regn/blötsnö, så det får bli att sitta med fyrkantiga ögon framför datorn;))


Tvingat Per att filma Jaffisens locktrampande och ligg-övning. Hon e väl för söt;)) Dock tror jag att hon har bestämt, att LIGG innebär tassen på mammas fot...:-P så det måste vi fixa till. Blir inget svårt.


http://www.youtube.com/watch?v=kFPMGFBZcGc

http://www.youtube.com/watch?v=dS2b9YYi1vU

Av Anja - 23 januari 2008 11:39

Ja, för mig innebär samarbete bla. samarbete vid lek/beköning. Att hunden INTE galopperar iväg med sin "trofé" och vill behålla själv...

För mig är det fullständigt självklart, att hunden vill leka MED mig och om jag släpper, eller hystar iväg trasan, hämtar hunden och kommer direkt och bjuder upp till fortsatt lek!


Detta är ju inget självklart för många hundar/valpar, utan ngt som TRÄNAS in! Idag tittade jag lite seriöst på hur Jaffa beter sig. Leker gör hon gärna, kampar och bär likaså! Och då menar jag ALLT från glas/metallskålar till vanliga hundleksaker...;)


Om jag hystar iväg, är det dock icke självklart att komma och leka, hon försvinner gärna för att lägga sig och gnaga lite någonstans. Så idag har vi tränat på, hur otroligt mysigt å kul det är, att lägga sig å gnaga intill matte. Jag sticker helt enkelt iväg och låter henne kämpa för att komma nära.

Vi fortsätter imorgon, då blir det koppel på och "backa-övning" med leksak i munnen. Byteshandel med godis, ska vi åxå öva.


Jaffa är helt GALEN i mat, det överskuggar lekisar i nuläget, så det blir till att TRÄNA på att växla mellan.


Ytterligare några bilder från dagens lilla prommis!

Stenar är KUL! ;))

Av Anja - 22 januari 2008 17:01

Bus!

Bara två små bilder på sällsynt syskonkärlek!

Av Anja - 21 januari 2008 12:46

Blåsig prommis idag!

En liten upptäcktsfärd med valp å jycks. Jaffa fick fatt på en GRISFOT! Bläää.... MIN sa hon och galopperade långt bort med sitt "byte!" Tur att jag hade lite hundmat i fickan, kom ifatt och kunde köra lite byteshandel...


Lägger ut ett par bilder, tyvärr vet jag inte i en hast hur man får mobilens kamera att anv blixt, så ett par blev "ljus-skadade..."


Idag körde vi ett lätt pass agility på baksidan, Chilis första på många månader. Himmel, vi var allt ringrostiga båda två! Nu bara MÅSTE vi komma igång inför Varberg... 

Av Anja - 20 januari 2008 19:46

Ojoj.

Jag glömde ju fråga uppfödaren, om det ingår städhjälp i valppriset??

Ser mig omkring på kontoret... papperskorgen urplockad, små små papperstussar över heeela golvet. Hör ngt gnaga i rummet bakom mig. Jodå, där ligger en jäkligt liten å jäkligt företagsam valp och har förnöjsamt vält ner all ren tvätt från bordet, samt vält ur tvättbaljan och gnager ihärdigt på densamma.


Igår var vi bortbjudna. Jaffa kom snabbt på, att i detta hus fanns en VÄLTbar vatten-skål! Detta måste naturligtvis utnyttjas och damen välte ut vatten över värdparets köksgolv TRE gånger...

När väl skålen var tom, skulle den gnagas på. Skålen är en tjock glasskål.


Sedan upptäckte hon deras två STORA fodertunnor i plåt, med plåthandtag. Hmm... kommer man in i dom på ngt sätt?

Lillan balanserade på tåspetsarna, greppade beslutsamt plåthandtaget och drooog ut den stora tunnan över golvet.

När inte det fungerade försökte hon meddelst hoppande å puttande få av locket på den ännu större tunnan och om inte det heller går... ja, då får man ju försöka GRÄVA sig genom plåten!

Jag har aldrig sett så små tassar spela ett sånt trumsolo! Huset ekade!


Behöver jag ens tala om, att hon häromkvällen skrämde slag på en fullvuxen maremma-kille, typ 1000 ggr större än hon? Skälla å bita i nosen funkade bra och när han skällde tillbaka, blåste vi alla nästan omkull. Vilket inte bekom damen ifråga något nämnvärt...


Hjälp.

Av Anja - 19 januari 2008 11:28

Update valpis!

Jaffa fyllde vecka igår: 9 !!!

Och äntligen.... börjar det kännas som att vi nuddar vid något som liknas avslappning och rutiner, här hemma... Man glömmer så lätt å snabbt, vilket himla jobb och vilken omställning det blir i flocken, med en ny liten medlem! Då har jag ändå haft, låt se nu... 7 st valpar innan. (Vuxna omplac. räknas inte!) Avanti, Tempo, Sammie, Isak, Ellen, Tito å Chili.


Jaffa gör sitt bästa för att bli vän med Ellen och Chili, stackarn. Hon avgudar Chillan, springer efter henne, fjäskar, visar lilla magen, krumbuktar och gör ALLT! Chili bara fräser å gurglar; Låt mig vara, för jösse namn!!!

Man får lite ont i hjärtat:(

Ellen fungerar lite bättre, hon kan faktiskt övertalas att det är en DUKTIG sak, att pussa, nosa på och umgås lite med valpis! Då får man nästan tårar i ögonen, när liten äntligen får gensvar på sina mödor!


Ute går det mkt bättre, då kan det springas, busas med petflaskor, turas om att GRÄVA i stooora gropen... Himmel, jag som var så glad för att Chili äntligen vuxit ifrån det, nu grävs det på nytt!!!


Bilåkandet går något bättre, trång liten bur till Jaffa gör åksjukan lite mindre. Åka i knät i Volvon, går utmärkt. Hm. Tänker INTE byta ut min kära apambulans, så det så, Jaffa får helt enkelt vänja sig!


Tack gud, för att någon uppfann BURAR! Vi har en på nedervåningen, där det sovs fint om dagarna, när det är dags för avslappning å vila och en riktigt stor, på övervåningen. Där åker man in emellanåt på kvällen, när resten av familjen vill se på tv i lugn å ro! Hon fungerar verkligen jättebra, inte mkt pip, utan slår sig till ro, med en tuggis, eller leksak.


Vi har hittills legat lågt med träning (såklart), men namnet och kom har vi övat. Hon vet vad hon heter och älskar att KOMMA i full rulle å formligen KASTA sig upp i famnen för lite mat, eller puss-stund!

Sitt har vi lekt lite, lite grann och samarbete. (Roligt att KOMMA till knät med tuggisar/leksak)


Igår var Anna-Lena här och tränade agility med sin underbara lilla pyrre, Aksa, då passade vi på att låta Jaffisen upptäcka tunneln. Kul, sa hon. Man kan SITTA i den å kolla på de stora hundarna!


Idag har den blåst ur sina hållare och låg lös på tomten. Jag kikade genom köksfönstret på hur Jaffa alldeles själv traskade in i den. Såklart rullade den lite från sida till sida då och jag fick hjärtat i halsgropen, men hon såg bara ut att tycka det var KUL å SPÄNNANDE:))


Så har hon vält sin första kompostgrind, med buller å bång, minst sagt! Chili å Ellen flyr för livet!! Vad gör Jaffa? Jo, galopperar fram å tillbaka över grinden och lägger sig sen mitt på med ett tuggben! Ingen stor vovve VÅGAR gå ens i närheten;))


Fortsättning följer!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards