anjasflock

Alla inlägg under januari 2009

Av Anja - 29 januari 2009 18:47

Jag vet; Jag ÄR en nörd.

Nu MÅSTE solen komma snart, så jag slipper sitta på nätterna å göra längtans-filmer... Fast, idag hörde jag en VÅRFÅGEL på eftermiddagen, himmel vad härligt! Det är på G, jag lovar!


Kolla film medan ni väntar, å tralla å sjung lite;))

(En del bilder känns igen ju, blir lite roligare med musik till, dock.)


PS. Idag hade ett av gummibanden på Jaffas slalomportar lossnat, så jag tog bort den porten och även den på motstående sida. Sen körde vi på utan snöre på mitten! Jippie, det närmar sig! Jaffa märkte ingenting!


Av Anja - 28 januari 2009 16:03

Japp, nu längtar jag!!

...efter sooolen!! Jag har sorterat upp ex antal trädgårdsfoton och man kan ju bli glad för mindre! Snart dax att beställa fröer, tror jag: Jätteverbena, glada zinnior, luktärt och krasse!


Hittade bilder på min påbörjade kryddträdgård år 2004...

Så här såg det ut uppifrån:


...och så här såg det ut förra sommaren:


Här kommer lite glada sommarblommor:



Av Anja - 26 januari 2009 19:10

Jaa, jäkla Susanne;)))

Nu sitter man här å är fullkomligt proppmätt på FRUKTSALLAD till kvällsmat...?? Det var Susanne som inspirerade mig lite med sitt apelsinätande i skogen.

Så ikväll blev det papaya, apelsin, äpple, russin, hasselnötter (har skavsår i munnen!) och akaciahonung till kvällsmat! Är man nyttig, eller?


Det får bli en semla till efterrätt, man ska ha balans i livet;)


Dagens långpromenad med cilla och alla hundar, tog oss ut på strandängarna bakom huset. Rätt som det var bara visslade runt fötterna av HARAR....

Ett snabbt skrik till Cilla: Ta hundarna!! (Äh, varken Chili eller Ellen jagar)


Lill-Jaff har ju faktiskt stuckit på både hare och rådjur...!!


Johodå, lilla barnet satsade efter en av jössarna! Jag SPRANG och tokvrålade: VAAAD GÖÖÖR DUUU???

Reaktionen uteblev icke, ungen stannade, hukade och kom omedelbums tillbaka till mig! Gissa om hon fick beröm?? Skit att jag inte hade hundgodis med mig, ska alltid ha fickorna fulla hädanefter...


Så skönt att kunna bryta hennes jakt:))

Av Anja - 26 januari 2009 11:34

Helgen som gått!

Först o främst, tack Marie, för bilderna från din 40-års fest!! Vad KUL!!

Jag måste bara börja med ett foto på tre stiliga servitörer:


Till vänster ser vi Nonne med välansad kalufs;)

I mitten har vi Janne, som helt oförberedd kastade skjortan åt helsike och severade soppa tämligen... oansad:P

Till höger har vi min Per, vääälrakad:))) Kan säga att efter en vecka STICKS det fortfarande! Önskar han ville sova i pyjamas!


Lördag:

En dag med vallning på schemat. Jaffa fick en tur hos fåren och det kändes ganska bra. Per fick hjälpa mig, att med Chilis hjälp hålla fåren stilla, så att jag kunde få prova ett par längre hämt och lillan skötte sig FINT:)

Sedan blev det en smålerig långpromenad!


Söndag:

Agilityträning med slynglarna hos Anna i Ljuder!

Tack Anna för gott fika å träning, det gör vi om! Det var det blivande Slyngel-laget som körde, minus Carolin med sin bc.

Emelie o Flex har ju inte tränat agility på evigheter o lillkillen skötte sig så bra! Annas ting jobbade på med runnings och det kommer nog att bli toppen, hon är ju jätteduktig!


Själv är jag väldigt glad över en Jaffis, som TÄNDE TILL och faktiskt hoppade ordentligt och sökte hinder! Gullungen! Lite disträ var hon precis i början och jag hoppas kunna skylla det på löpet....


På hemmaplan har vi bara sprungit genom slalomen ett par-tre ggr med betoning på SPRINGA! Senast imorse innan långpromenaden, då alla hundar ändå är prilliga å uppvarvarvade: Jag testade att skicka genom tunnel å sen köra på i FULL FART genom slalom och himmel vad det gick!! ROLIGT!!!


Nä, nu kommer en kurshund när som helst, vi får höras senare...

Av Anja - 24 januari 2009 10:58

Ibland har jag lite konstig humor...


Av Anja - 23 januari 2009 13:41

Dagens vallningspass.

(Som vanligt, har jag inte vid datorn att göra så här dags... Måste fixa mig inför dagens sessioner, men ville skriva innan jag glömmer vad jag gjort. Minnet e gott men kort...)


Nåväl, Jaffa har haft lite paus från vallningen i några dagar, vi har kört agility istället. Dessutom löper ALLA TRE här hemma nu, gissa om de är, tja, pilska, är väl rätt ord.

Jaffa får serva Chili med påsättning och Ellen hejjar på. URRK.

..................................................
......... 

Idag tog vi dock igång träningen igen, läste på Mickis forum om brorsan Jake, som nu börjar introduceras på visslor och DÅ blir man ju taggad;))


Bestämde mig innan för att PLANERA vad jag ville ha ut av dagens övningar och det fick bli att med fåren i pyttefållan (tre utanför) träna sjyssta, rejäla utgångar med bra djup bakom, samt testa av och träna ordförståelsen av Come Bye och Away. Känns otroligt organiserat att ha en PLAN;))


Chili får egentligen inte valla nu, ska vila sitt bakben från det, men jag behövde hennes hjälp att ta in dem (läs; Trycka in dem) i lilla fållan!

Min klippa, vi hjälptes åt och det gick så bra så:)


Jaffa supertänd, som vanligt. Vi övade en lång stund på små fejkade hämt (hon varvar INTE upp, av att de är i fålla, skönt) med stor fokus på att hjälpa henne få bra avstånd. Åt höger känns hon väldigt fin, av sig självt, avslappnad och med BRA djup! Åt vänster däremot, fick jag experimentera lite... Var ska jag stå och vilket röstläge får ut henne? Vi tog det lugnt och se på tusan, det gick bara bättre å bättre:)


Sedan körde vi hö/vä+time+walk-on på STOR cirkel runt fåren, med mig ståendes stilla, utanför cirkeln. Jag hjälpte till med lite klapp ibland och med små förflyttningar, vid behov. Det gick emellanåt väldigt, väldigt fint, samma avstånd hela vägen, tänkte utåt och OJJ vad hon kämpade med att försöka förstå! Lilla snurpan... ¤ love ¤...


Jag testade på slutet, att inte lägga henne mellan de olika förflyttningarna, alltså från Walk-on direkt gå på hö/vä. Det gick bra med lite stöd ett par ggr, men kändes onödigt svårt. Fast man vill ju testa;))


Efter det hela, tog vi ut dem å Jaffa fick fösa lite å göra ett par korta hämt. Träningen innan hade visst gjort ngt väldigt bra i lilla huvvet (Jaffas alltså!) för hon vinklade så fint ut på de korta flankerna!


Ja, nu sover de gott, hela högen (vi hann med en promenad över ett besvärligt kalhygge åxå, i SKRITT!) och jag kan gå ut i lill-stugan å prata med gastarna med gott samvete;)




Av Anja - 22 januari 2009 09:57

Slalom!

Skittrist filmväder var det häromdagen, men jag var bara tvungen att få med våra slalomansträngningar...


(Har inte alls tid att sitta vid datorn nu eg. Ska jobba strax...)


Jag har ju flyttat ihop allén efterhand, men min lilla hund började ju aldrig svänga på kroppen! Och med frost i backen blev det minst sagt besvärligt att flytta alla himla pinnar... Så jag chansade å satte upp det vanliga slalomet, med hjälpsnören (bågar är beställda).


Detta är andra gången hon provar!



Av Anja - 20 januari 2009 17:39

Rapport från dagar som gått...

Vi har först å främst varit på en fantastisk 40-årsfest hos en av mina allra bästa vänner, Marie! Tack snälla du för otroligt trevligt, gott, mysigt, kul...

Det var extraroligt med rullande bildspel på väggen, med foton från flydda dar å på alla oss;))

För att inte tala om min kära Per, Cillas man Nonne å så Janne, som serverade soppa med bar överkropp iförda fluga! UNDERBART!!

Per hade dessutom offrat sig å RAKAT bringan, kan ju nämna att det var som att sova intill en rotborste... Nåväl, en syn för gudar;))


Vallning

...har det blivit för Jaffa. Ett pass hos Elisabeth o Frasse, tack för supergod paj!! Lillan gjorde väl ngn liten knasgrej, men när jag tänker på det, skötte hon sig överlag kanon. Elisabeths får gillar inte Jaffa, men faktiskt så lyckades både hund å matte hålla huvudet kallt o fick ett par mkt givande pass. De står kvar bra på hämtet, jämfört med mina hopplösa damer, så ett lite längre hämt fick vi till och det gick jättebra!


Det jag behöver TRÄNA är ffa LYDNADEN med stoppen! Jag behöver nästan varje gång säga Ligg Ner två jäkla gånger och så plupp, är hon uppe å "jobbar" igen vare sig jag vill eller inte! Busmaja!!

Ser ju åxå, att ju längre bort hon är, ju närmare flocken går hon i flankeringarna. Tur att vi ska till Hölö snart med lilla ivriga hunden;))


Agility

Stackars Chili, vilar sig fortfarande i form, icke populärt.

Jaffa däremot har fått kämpa med slalom. Jag använder nu det riktiga slalomet, allén är hoppackad. Har såklart gummibanden kvar o dessutom best genomskinliga slalombågar, mkt smidigare än resårband å hjälp-pinnar...

Jaffa är inne på sin 2:a dag med vanliga slalomet och såklart hon har sänkt tempot ngt, samt missar ibland å hoppar över på slutet... Men överlag går det väldigt bra!!

Hon är inte lika uthållig som Chili alltid varit, man kan inte bara köra om å om igen HUR mkt som helst. Tror det beror lite på att hon TÄNKER så förskräckligt mycket;) Det är även lätt att glömma, att hon bara är drygt 1 år... Snurpan!


Avslutar med lite slumpade foton jag hittade.

Har Jaffa verkligen varit sååå liten...?


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards