anjasflock

Alla inlägg under april 2009

Av Anja - 29 april 2009 07:23

Jag gör så konstiga saker. Inte ibland, som jag först tänkte skriva, utan ofta. I måndags körde jag igång en kurs i klubbens regi, Agility Tävlingsförberedande och då lyckas jag TRAMPA mig SJÄLV på HANDEN????

Hur f-n går sånt till???? Ont gjorde det åxå.


Igår var första tillfället med en Fortsättningskurs och jag kliver ut å tar emot mina kursare med brallorna bak o fram... Himmel.


Ja, just det ja, på agilitykursen åkte två stackars kursare i backen, när de satte sig på väldigt vingliga blå bänken. Den bara föll ihop. Undrar när jag blir krävd på skadestånd?


Nä, nu är klockan redan halv åtta och fåren vill ha pellets! sedan väntar lite jobb ute i "spåstugan" med gastarna;))

(Kan man säga att man har världens bästa arbetskamrater? Hundar å gastar?!)

Av Anja - 29 april 2009 07:13

Japp, uppe med tuppen!

Varit vaken sen halv fem, typ... Vi har inget för sovrumsfönstret som vetter mot öster=Soluppgången över havet! Vem kan sova då??? Det känns som slöseri på våren å ljuset, ju.


Jag har ju helt glömt att visa er den fina awarden jag fick av Mita för ett tag sedan och så plupp, igår fick jag en till! Tusen tack!

För dom som inte vet, har Mita en härlig blogg med små korta krusidulliga referat från livet och en härlig seriestrip att följa! Jag ääälskar gula hunden, så jäkla rolig! Här är hennes blogg.



Av Anja - 28 april 2009 11:11

Nuu känner jag att jag måste "skriva ifatt" lite!

I söndags var det ju lagtävlingar på klubben. I large kom 11 lag till start i fyra klasser, 2 hopp-2agility.

Det är alltid en pärs, att både vara arrangör, funktionär o tävlande... Tack o lov, var vi för en gångs skull ganska många som iordningsställde allt på lördagen!! Det föt fint!

På tävlingsdagens morgon är det ta mig sjutton ALLTID kaos innan första ekipagen startar... Vi körde ju dessutom på två banor samtidigt och INGEN av tidtagningarna fungerade, några minuter innan första banvandring! PANIK! Chilis lag startade som nr 1 och JAG var ju nr 1 i laget... Så, jag vände kaoset ryggen och bestämde mig för att försöka fokusera på att värma vovven.


(Duktiga, duktiga människor fick igång iaf den ena elekroniska tiden och på andra banan blev det manuellt.)


Press...

...hade vi ju, eftersom vi bara hade 3 hundar i laget! Duktiga Kolon stod över pga lite frambenskrångel... Då MÅSTE vi ta oss runt, allihop! Hu.


Lopp 1, agility.

Jag var RIKTIGT nervös å rörig i huvudet på startlinjen. Stackars Chili fick knyckig å otydlig handling:( Jag lurade henne vid ett bakombyte över ett boxhörn å hon vänder åt fel håll: Fulsnurr!! ...och vi som är så bra på bakombyten... Panikskrik och vi är på rätt spår igen! Jag hann efter halva banan tänka: "Nu jävlar, Anja, lugnar du ner dig och kör fokuserat!!"

Det fungerade och resten av loppet flöt finfint! på halva vägen låg en lång och en kort tunnel nästan bredvid varandra och hunden skulle först genom den korta, sedan vända utåt vänster och in i den långa tillbaka!

Jag bara skickar Chili med ett bakombyte genom den korta, hon tar klockrent rätt håll efter tunneln å dammar in i den långa! Fina vovve!

Vi nollar!!!


Speedy å Rebecca nollar åxå och Steel är laddad och river lite oturligt två hinder. 10 fel!


Det räcker till en 2:a plac och SM-pinne nr två är bärgad:))


Lopp 2, hoppklass:

En bana som först känns lite knyckig och ett lurigt avslut, men den var faktiskt ganska behaglig att köra. Chili får en aning vida svängar på ett par ställen, men flyter fint och utan några misstag. På slutet hamnar jag efter och får förlita mig på höger/vänsterkommandon, som tar klockrent!

Vi nollar igen!!!


Speedy nollar åxå, men Toksteel råkar diska sig! Det går ju såå jäkla fort!


Lopp 3, hoppklass:

en väldigt skojig bana i mitt tycke, med flera handlingsalternativ. Dock hade denna bana en hiskelig raksträcka, med bla 6-meterstunnelhelsiket och väl ute ur tunneln, skulle hundarna fortsätta ytterliga rakt fram över långhoppet! Litet problem bara: Vid utgången låg säcken till vänster och ett hopphinder till höger... Och man hann ju för 17 inte dit!!!

Här körde MÅNGA bort sig!


Jag sprang som en tok, men Chili kommer ut ur tunneln före mig, jag ska preciiis skrika "Framfram!" när jag ser henne vända till höger o fokusera på hopphindret!! Panik! Hinner ändra min hjärna (duktiga jag) och ropar istället "UT!UT!" Chili hinner lyssna och ändrar riktning mot långhoppet, är förbaskat nära dock och får ta det från en halvhalt! hon kämpar kommer över och vi är på G igen! PUH.


I halva banan kommer slalomingång med tunnelöppning bredvid. Jag gör dagens största MISS och inbillar mig att jag hinner ett käckt litet blindbyte in i slalom... Baaahhh, ICKE!

Stackars Chili uppfattar bytet, FÖRSÖKER tränga sig in på den sida jag vill, förstår att hon ska till slalom... Men morsan för helvete, jag hinner inte! tänker hon! Vänder tillbaka runt mina ben, TRÄNGER sig in framför mig (jag står väl nu vid andra pinnen och alltså i vägen, minst sagt!!) knölar sig in bakom mig för att hitta ingången och jäklar i havet hon FIXAR det och vi klarar oss från fel!!! Min fina vovve!!!

Jag hör Anna skrika på oss medan vi kör slalomet: "KÖP EN TRISSLOTT!!"

HAHAAA!!


Får ju en kommentarer sen, typ: Det där DUBBELBYTET (blint bakombyte) måste du lära oss! Där hade ni tur! osv...

Nåväl, jag bjuder på den;)))

Vi nollar för tredje gången!!!


Speedy nollar åxå och nu är Steel extra tokig, kraschar i ett par hinder och får sammanlagt 15 fel.

Det räcker till en 2:a plac och SM-pinne nr tre!!!


Lopp 4, agility:

Nu börjar man ju bli lite trött, men himmel vad bra min hund är! Jag försöker återkalla loppet i huvudet, men vet bara att det går såå jäkla bra, min plan håller och vi har överlägset bäst tid av alla large-ekipage!

På ett ställe känner jag mig lite vågad och skickar Chili iväg att på egen hand springa förbi fel tunnel, för att ta den rätta i en båge längre bort. Allt för att jag vill hinna i tid till A-hindret och ett knepigt boxhörn därefter. Det håller helt PERFEKT och jag hinner faktiskt höra ngn ur publiken på upploppet: Dom kommer att gå nolla!

Det gör vi: För fjärde gången:)))

Duktiga Speedy nollar åxå och nu hänger det på Matilda o Steel; Ska vi bärga sista SM-pinnen?? Fy vilken tur att den pressen INTE ligger på mig nu... Steel river två hinder och Matilda är snabb med att rädda en kritisk situation... Nu är det nära! Men vid ett bakombyte svänger Steel för tajt och touchar fel tunnelöppning!!! Jag ser bakifrån hur domarens hand med pipan rycker tre gånger, innan hon bestämmer sig för att blåsa disk...

Sååå nära!!!!


Summa summarum:

Vi har individuellt nollar ALLA lopp (när hände det senast??) och vann även pris för bästa individuella insats i 3 av 4 lopp!!

I nästsista hopploppet (med dubbelbytet...) blev vi slagna med EN ynka hundradel av landslagshunden Zack! (Förare JörgenT.)

Hmm... Om inte Om...


Två pinnar till Ö-landslaget och även två pinnar till Team Long Island!!!

Hurra för oss!


Av Anja - 24 april 2009 22:18

Ja, så är det ibland. Kul och trist i livet löser av varandra...

På trist, riktigt jävla helvetes supertrist-listan just nu, står Kolons diffusa hälta som gör att stackars han o Meta inte kommer att tävla med Ö-landslaget på söndag. Kanske inte på länge??? Grundlig undersökning på måndag väntar. Och lika jäkla hemskt att lille Zico i Team Long Island, ligger inlagd med nåt himla njurhelsike??? Ibland är livet orättvist för oss hussar o mattar!!


Jag lider med er, tro mig, jag vet hur det känns.... Och så ber vi till alla snälla små djuränglisar att hjälpa till och göre er superfriska, superfort!

Jag SAKNAR er REDAN på banorna!!!!


På kul-listan:

Lamningen är avklarad! Ikväll gick jag prommis med hundarna o passade på att göra en visit i fårhagen. Stora, vita hade gämt sig i buskarna och var där inte små små ben...? Johodå, TRILLINGAR igen!!! Två vita/beige o en svart!

De var preciiiis nyfödda, typ två minuter gamla med fosterhinnorna kvar och dyblöta. Måste ha kommit ut fort o tätt!?

En vit har både beiga o svarta små fläckar, jättefin, men tyvärr är ALLIHOP baggar. Lite tråkigt faktiskt! Fast... som Cilla sa; Tänk vilket grillparty vi ska ha;))

Nåväl, återstår att se hur dom klarar sig, de små gullungarna. Tog ett uselt kort med mobilen:


Summa i fårhagen är 7 mammor med 14 bebisar, 8 bagglamm/6 tacklamm.

Massor med huvudbry ger de, busungarna! Upptäcktslusten är STOR och Cilla o jag köper mängder med rullar hönsnät att sätta runt hela hagarna! himmel, vad de hoppar genom fårnätet! Hur sjutton GÖR folk för att hålla lamm instängda???


Kurshundar:

Igår hade jag besök av ngt så ovanligt som en dogo canario, som testade agility! Att en sån jättebebis kan vara så vig? Och totalt orädd! Det var riktigt kul att se honom studsa fram över hinder o genom tunnel:))


Även idag hade jag hundbesök; Först ut en 1-årig bernerpojke, som tycker att människor är otäcka typer. Dock fick vi aldrig fram hans egentliga reaktioner... Jag lyckades falla honom i smaken tämligen omgående och stor lycka var det, att få igång gossen på lite dragkamp!

Här finns massor att göra o bygga på, det kommer att gå bra, jag lovar!!


Sedan var Susanne o Cia här och slipade lite agilityfärdigheter. Vad duktiga de är, vänsterslalom satt som smäck! Nu återstår SJÄLVSTÄNDIGHET och högerslalom "bara!" Vi körde en liten kombination med fokus på att matte ska våga SPRINGA när tillfälle ges och så nötte vi staket. Det såg riktigt bra ut till slut!

Växjö here we come!;)


Jaffa...

har fått valla alldeles på tok för lite på sistone. Fy så trist! Jag VILL ju verkligen satsa på vallningen åxå... Men nu blir det nog så, att första halvan av sommaren ägnas mest åt agilitytävlande (främst Chili) och lite vallning. Sedan kör vi vallning så det RYKER den andra halvan, då det ändå är lite tunnt med tävlingar och Chili behöver en paus!


Oj, blev långt...

Nu väntar sängen och imorgon är det massor av fix på klubben, inför söndagens lagtävlingar!

Av Anja - 21 april 2009 22:21

Det é mycket nu!

Varit i Kalmar o hållt agilitykurs, väldigt ROLIGT!!!

Haft ett par privathundar här, åxå väldigt roligt!!! Och ikväll var ett gäng från vallhundskursen här och körde lite repetition av lydnad. Kulkul!!


...ändå roligare hade det varit, att vara klar med mitt eget hunderiställe nu, så man kunde köra på med kursverksamheten som vanligt. Det är en del på G, men allt tar ju sån tid! Nåväl, jag försöker hålla mig flytande under tiden! Bra på att trampa vatten blir man iaf;)) (Och envis har jag alltid varit.)


I morse när Cilla o jag kom till fårhagen, hade stora beiga fått trillingar! En svart liten bagge (med vita små tårfläckar!), en vit/beige bagge och en vit/beige tacka! GULLE! Tackan har stora fina beiga strumpor! Jag glömde i virret bort att tala om för Cilla, att jag faktiskt drömde natten till igår, att vi fick ett par vita lamm och blev så förvånade!

 HAHAA! Sanndröm...


Prommis vid ett vattenhål med hundarna idag. Chili simmar på som vanligt. Och vad kommer mera simmandes då?? Johodå, två stora BLODIGLAR, i full rulle mot vovvarna! Iiihhhh, gissa om jag fick upp dem ur vattnet illa kvickt!? Läskigt häftiga djur!


Nu väntar sängen! Natti!


Av Anja - 17 april 2009 08:50

Tack för igårkväll, tjejer!!!

jooo lite dåligt samvete har jag, för att jag lämnade Per i sticket på sin födelsedag (och köpte en stl för små presenter...), för att gå på tjejträff:/

Men åh, det var det faktiskt värt;))


Tack snälla Carina o Tomas för en helt fantastisk middag, tre rätters o älgkött med svampsås o aioli och massor av gott!! Himmel!!

Sedan hade ju Carina fixat en liten överraskning åxå:

En av våra bästa vänner, Helena, som drog till Umeå vid millennieskiftet och som jag inte sett på massor av ÅÅÅR satt ju bara där, gömd inne på kontoret!!

Oj, vad vi hade mkt att prata igen, allihop! Så otroligt härligt!

Thank´s tjejer!!!!!

 

Marie fotade mig å Helena när vi hade millenniefest i min butik i Kalmar och sjöng karaoke:PP Det känns som 100 år sedan! Vad mycket kul vi har haft!!!

Dags att ta man å ungar å flytta hem snart, gumman??!


Sen avslutar vi morgonen med ett par bilder på småbarna:)

Nu ska jag strax jobba.


Av Anja - 16 april 2009 17:24

Perfekt! Halkade med på kurs...

...i Emmaboda, för Jenny Damm. Himmel vad bra, precis vad jag behövde efter vissa funderingar i Skåne;) Tack till gruppen som lät mig komma med andra dagen, ni är guld värda!


Både Chili o Jaffa var med. Chili körde två pass och Jaffa fick ta hand om en en av övningarna. Hon var pigg o laddad, lilla gumman och visade sin allra bästa sida! Både framför-bakombyten satt fint och tajt genom staket är hon åxå, bara jag är TYDLIG! Följa förbi fel tunnelöppning var heller inga som helst problem!


Chili satte första rundan prickfritt! Hon är så jäkla duktig min fina hund! sedan slipade vi detaljer, såklart. Jag har lite svårt ibland, att hålla mig till den perfekta linjen och slarvar ibland med att SPRINGA.... Jenny konstaterade precis det som Anna-Lena sa i Skåne: Chili blir osäker och "tittig", hon vill såå gärna göra rätt, men när jag inte KÖR får hon info för sent. Hädanefter blir det jävlar i mig åka av! Jag ska jobba nära linjerna o hunden och helt enkelt kuta som en liten iller...;))

Vi gjorde många följa-med övningar och jag tragglade blindbyten på längden å tvären. Inte alltid på de mest optimala ställena, men för att öva.


Tack Jenny, bra å duktig é du som vanligt!! Kram!

Tack Henrik Roswall, för att jag får låna dina foton, som kommer här:

Ska vi köööra????!!

Ovan: Chili inför blindbytet.

Ovan: Hahaaa! Koncentration, typ.

Ovan: Bakombyte

Ovan: På väg runt hörnet.

Hopp å lek!

Av Anja - 15 april 2009 20:05

SLCH SUCH KORAD LP

Vallgårdens Sunliner of Rebel, 1993-2005


Så var det dags igen... Den 15 april för fyra år sedan, somnade min älskade storpojke i solen på altanen. Min fina, fina, röda, kloka Sammie.

Du fattas mig.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards