anjasflock

Alla inlägg under april 2010

Av Anja - 28 april 2010 12:25

De tre små...

Alltså, baggen är för jäkla fin! Och väldigt kavat liten herre! Tror han heter Hercules, faktiskt. Ser ut som en liten ko, eller westernhäst...

Tyvärr är han även mammans favvo, hon puttar helt sonika bort sina båda döttrar, de får söka kärlek å trygghet hos varandra. Usch, man blir alldeles ledsen i hjärtat.  

Väntar fortfarande på fem till, varav två tjyvbetäckta årstackor. Hmm... lille Hjalle verkar vara en fertil pappa, det är väl finullen i honom som ger många lamm.


Bort med dig, unge!

   

Du å jag, mamma! 

    

Småtjejerna söker varandra...

    

Av Anja - 23 april 2010 13:21

Ja, kort rapport från Bläsinge-horisont!

Lunch å strax jobba igen. Har inte riktigt varit motiverad att blogga på sistone, men det kommer! 6 lammisar än så länge, 4 kvar att lamma. Oroligt med enspenta tackan, hon skulle slaktats ut i höstas men blev så pigg att vi inte riktigt kunde. nu är hon tyvärr dräktig och jag är förberedd på flasklamm; hon är STOR om magen!


Tävlat:

Stackars Jaffa gjorde ett riktigt olyckligt agility1-lopp i Nybro: Gick UNDER första hindret flera ggr och FÖLL AV balansbommen... Himmel!! I det avslutande öppenloppet gick hon UNDER hoppet innan däcket. Vad nu DET ska vara bra för??

Chili gjorde heller ingen nolla, men DET tar jag 100% på mig, hon var BRA, men jag var inte riktigt beredd på att hon skulle vara sååå lyhörd. Nåja, nya tag i helgen!


Hemma:

...väntar vi på att gräset ska gro, både i trädgårn å på plan. För kallt än kanske? Men det går framåt!! Mycket bygg å måleri kvar ännu. känner mig faktiskt riktigt stressad över allt som jag vill hinna just nu...


Bäbä, vita lamm....

  


Fina gänget:

  

 

Längtan....

  

Av Anja - 15 april 2010 20:13

Vallningen:

...försigick på Annas får i Nybro igår! Tack snälla Elisabeth å Anna för som vanligt roligt sällskap, god mat å filmning! Vi höll till i 25:an och Jaffa var LADDAD och jag fick ett riktigt utbrott tillslut. sen minsann, både höll hon sig tillbaka o la sig direkt. Men ATT det ska behövas... Trist. Lilla snuttan då. Men ändock, en jäkla vallhund är hon!

 

Me gick jag med i två ihopsatta koppel först, fåren var rätt flyktiga och det kändes inte som vi fick till något av värde, mer än några ggr flanka med hjälp av klappen (som hon köper direkt!). Så, jag tog ett djupt andetag och släppte kopplet i ett hyfsat läge. lillan fullföljde inte rundningen å det körde ihop sig lite i början, som syns på filmen, men hon gjorde inget dumt! Vi lyckades rätt bra till slut tycker jag. Tror kopplen höll henne tillbaka en del o kändes bättre att ta bort dem helt. Nåväl, 6 månader och lite lagom träffar med fåren på detta sätt, vill jag få till framöver. Det är grymt spännande att börja om med ny hund -helt olik Jaffa i sin stil. Det kommer bli lärorikt!


Me´s lilla film kommer här:


Mentaltest!

Ja, typ, alltså... av både människor å hund blev det sen. Vi blev ju inbjudna på lunch och det kryllar av div djur på gården. Även inne. Katter tex. Me försvann en stund å skramlade runt med nåt. kom sen glad i hågen å ville kela med oss som åt. Hon hade pyntat sig lite. det hängde stora kockor med kattbajs på hela halsen, öronen, halsbandet... Panik utbryter och Me vill KEEELA!!  

Jaha, det blev badkaret och låna karlschampo. I badrummet satt en katt å fräste. Nytt kaos. Sen la sig katten å fräste i tvrummet. Mer kaos.


Vi kommer så småningom ut. Då står där ett helt gäng KALKONER å låter så man garvar ihjäl sig! Ännu mer kaos.... Himmel i havet!

Kul var det iaf och snacka miljöträning!

Men jag föredrar stillsammare och bajsfria måltider.


Bad:

Me har simmat i dammen på alvaret idag. Eller rättare... försökt låta bli att drunkna. Lite kul, faktiskt! Och massor med nääära harkontakter på väg dit. Visst, intresserad är hon och spanar gör hon. Men peppar peppar, jagar INTE efter!

  

  

  



Av Anja - 15 april 2010 08:14

SLCH SUCH KORAD LP

Vallgårdens Sunliner of Rebel, 1993-2005

 

Hur kan det redan vara FEM år sedan? Men det är sant, tiden läker alla sår...

Jag gråter inte längre när jag tänker på min älskade, stora, röda hund. Oftast inte, i alla fall. det är mest tacksamhet jag känner, över alla erfarenheter han gav mig. Så otroligt många stolta ögonblick och jodå, även stunder av total förtvivlan. det ingår väl liksom i paketet. Ja, jisses.


Älskade vän, vad gör du nu egentligen? På något vis tror jag INTE att du kommer tillbaka hit. Jag tror du helt enkelt vandrar. (Och i himlen har även rådjuren vingar, tänk på det du!)


Länk till den underbara Regnbågsbron: http://indigo.org/rainbow/

  





Av Anja - 13 april 2010 10:07

...underbara, älskade hundar!

(Verkligen inte tid att leka vid datorn, nu blir det att jobba ifatt ute)

 

Läppar åpp!

 

Varg-look-a-like. And the winner is...

Go å gla kexchokla...  

  

  Nu tar jag dig!

              

Av Anja - 11 april 2010 15:39

Fy vad ruggigt det är!

Har grejjat lite ute, men man blåser ju bort i isvindarna... Kollade på inlägget som finns länkat, samma datum för 2 år sen; Sol, tulpaner, grön gräsmatta med maskrosor.... Hmm.


Valptränat med Angie å Anna-Lena. Rolig å nyttig träning -jättekul att få "kursa" lite själv åxå. Me å jag körde lite passivitet (ungen LÅTER!), att kampa efter godisbelöning (Hurra gick fint), och budföring. Körde lite sitt å ligg med mig i olika positioner runt. Det var hur kul å mysigt som helst, i all enkelhet.

Tack tjejer, det gör vi ju om!


Banträning!

Japp, slipade lite på att köra hel bana med Jaffa å Chili. Hur kul som helst, men fy fasen för att springa med två hundar efter varann... Man får ju inte luft! 

 Det är väl i första hand JAG som måste överträna hela banor. Behöver öva fooookus ända till slutet. Får väl köra på minst 22 hinder varje gång, typ...  

Jaffa har ännu aningen slalomstrul -tar inte ingårna riktigt på "allvar", eller hur jag ska säga. Slipa slipa! Tvingade snälla grannen Anna att filma varsitt lopp med damerna, intressant att jämföra lite.

Borde väl ta mig ut igen å fotrsätta grejja... Kanske... Inte...


PS. MEGABAMSESKITMYCKETJÄTTESTORT grattis till Susanne o Cia för vinst i lydnadsettan med 192 p!!!! Och lika mycket grattis till Anna o Sally, för LP helt strålande poäng (som jag i skrivande stund glömt).   


Chilis lopp:


Jaffas lopp:

Av Anja - 10 april 2010 17:42

Två dagars projektjobb.

Per tog ledigt tors-fre och med Axels hjälp och Nonne som körde x antal ton stenbumlingar, har bygget på baksidan tagit jättekliv framåt! Det återstår naturligtvis massor med markjobb på bortre plan -agilityplanen- men det FUNKAR!

Körde en kurs idag och fick faktiskt rum med 20-hinderbana på övre halvan, där det inte ligger jordmassor i högar!


Hundarna har naturligtvis hjälpt till, trampat runt å även bajsat på markduken (Me), bitit av plastbanden några ggr (Me), hjälpt till med grävning å jordskyffling(Me) och ,när de till slut fick vila ut i hundgården efter hårt slit, underhållit oss med skönsång (Me)!  


Utelördag!

Uppe med tuppen idag -regn å blåst, brrr.... Men kl 07 var jag ute å byggde bana åt tre tävlande agilitynördar, som kom på privatkurs. Jag ändrar mig ju hit å dit ända till sista sekunden, men tyckte nog att det blev bra och talande till slut. En ganska händelserik bana, med både skick å stick-sekvenser, blindbyten, threaddles, nån liten vågad Jaako (mest för att få testa) och fartsträckor.

Det var en otrolig utveckling från första till sista loppet, såå kul att se! Duktiga var ni!!


Träning:

Både Chili å Jaffa fick träna på banan sen. Chili fick ligga i för att verkligen hålla sig tajt å inte sväva iväg, DET fanns inte utrymme för! Överlag skötte hon sig toppen! Jaffa var tokladdad och drägglet stänkte när hon sprang! Svårt har hon ju med höga hinder i böjar å efter långhopp -det filade vi på. Likaså fladdrar hon iväg på egna äventyr en del med ökad fart, men det artar sig!


Me körde "att kampa"träning å lite tunnlar. Har inte haft ngn valp innan som varit såå trög att tända på tunnlar?? Ställer jag däremot ett (micro)hinder framför, DÅ tar hon verkligen i å springer??! tror jag ska dra upp henne på lite boll-i-tunnel-galenskap, faktiskt. I långa böjda tunneln kröp vi in båda två å hade pusskalas. Myyyysigt!!!


GRATTISAR!!!

Till bästaste Anna o Susanne med goehundar, för att ha tävlat lydnad med STRÅLANDE resultat idag, till Cilla å Yade som åxå gått strålande och till Anna-Lena å Per för strålande insatser i Vårgårda!!

            


Av Anja - 7 april 2010 09:45

Underbara morgon!

Solen kämpar o kommer igenom det tjocka diset emellanåt. Är på G till fåren -nu måste det komma smått snart! Igår startade vi upp en ny valpkurs och imorgon+fre kommer Per hem med minigrävare. Massor att iordningställa på baksidan! (Stor stenhög skänkes tex...) Vi sår gräsfrö och det ser ut som värsta installationen, men är "bara" fiberduk med avspärrningsband runt. Nu hjälpte ju inte banden så värst, Me kröp under å grävde sig genom duken på 5 sekunder blankt. Jäkla nyfikna unge!!    


Nåväl, alla kursare får ha överséende framöver, det kommer att se ut som kriget innan det blir grönt å fint å jämt... Ser framför mig gräsmatta, klippta kanter, uppbindningsstolpar, bänkar längs kanterna o de sista två belysningsstolparna på plats. Man har väl fantasi!  


Badat.

Igår hoppade alla 4 i havet, inte precis varmt å skönt, men kul hade de. Ellen gjorde det hon gör bäst, mest hela tiden: Gapskäller av vårglädje. Me tror jag knappt märkte vad hon gjorde, hängde liksom bara på Jaffa. Oj, vad de ska få simma i sommar. Känner mig så grymt lyckligt lottad, att bo på promenadavstånd (hhrrmm, tar mest bilen) från denna underbara sandstrand.

    

Jakt å harar.

Stackars Jaffa vågar knappt följa med på promenad över ängarna längre, hon är livrädd att det ska dyka upp harar som Me vill jaga= Väldigt ARG morsa...

Har ju investerat i vattensprutt-halsband med fjärrkontroll o stor räckvidd. VÄGRAR ha en jycke som inte kan gå lös. Har ju inte ens haft koppel med mig förut. Bättre att stävja direkt å omedelbums!

Klickerträningen fungerade till viss del, men tror det behövs större åthävor. Igår chansade jag att ha Me lös, fast med halsbandet då. Inga närkontakter med jössarna först, men Jaffa pös hem i förväg och se på tusan om hon inte omedvetet lyckades fösa ut två feta harar mitt framför oss! De hade hundar både framför å bakom sig och satt upprätta å förvirrade på nääära håll! Me såg dem så klart och sträckte på nacken... Ett litet knapptryck och ett lugnt "Nej." Bullseye! Perfekt, Me vänder på en femöring -hararna är JÄKLIGT otäcka! Ynkar å ömkar å så går vi hem.


Jag bryr mig inte om ifall ngn tycker man gör det enkelt för sig med lite (snälla!!) hjälpmedel, det är så mkt som är svårt å tidsödande ändå och oönskad jakt kan kosta lilla hunden livet. Då gör man ngt åt det, helst utan att sabba förtroendet oss emellan. Dessutom, eftersom Me inte kan lokalisera varifrån jag ropar, om hon sticker i skogen, är det helt nödvändigt att hon inte ens tänker tanken...


  Nä, nu väntar fårbestyr och utomhusjobb!!

VÅÅÅÅÅÅÅR-KRAMAR!


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards