anjasflock

Alla inlägg under maj 2012

Av Anja - 28 maj 2012 18:02

Bloggar en snabbis innan min valpkurs kommer!

Per å jag tog Hugo till Växjös klass 2-3 tävling i helgen. Han för att golfa och jag för att köra Chili i hoppklass. Bara. Kändes väl så dääär inspirerande, men väl på plats på den mysiga tävlingen (förutom fullkomligt HYSTERISKT mycket mygg på fredagkvällen!!) så kändes det bara lugnt, gemytligt å genomtrevligt. Skönt med små tävlingar emellanåt!


Vi har liksominget att förlora nu, Chili å jag. Inga SM-pinnar som flyger sin kos om jag klantar mig och noll frustration vid kontaktfälten, eftersom hon inte ska köra agilityklass mer. (Jo, på Sydostcupen!!) Bara kulagility i hoppklass. Det blir i mitt huvud en annan känsla att stå på startlinjen, plötsligt! Mer fokus på loppet, istället för på ev resultat. Skönt, faktiskt! Lördagen var en lätt hoppbana som vi vann. Söndagen var klurigare och Chili skitduktig, men jag klantade bort oss. Nöjd ändå, faktiskt!


Lilla Q fick träna en del. Slalom var ursvårt på ny plats, skenorna satt dumt i vägen för små tassar och inga bågar i början å slut. Ungen kunde INTE göra bra ifrån sig. Vi nötte å klurade lite -till slut gick det. Sen rev å rev å rev å rev hon hindren. Oj, vad vi ska få jobba med hopptekniken. Himmel amalia, vi kommer att ge hinderfixana på Gotland att göra!   Jag måste verkligen lägga band på mig och helt enkelt lära mig uppskatta hennes tryck, bara det inte blir allt för okontrollerat...


I em har vi tränat effeltivt på hopptekniken. Progressive grids, bendwork osv. Det gick helt strålande!! Jaffa fick åxå testa lite försiktigt på bendworken med enbart låga hinder. Då blir det ju automatiskt att hon belastar sitt bakben både i ytter- och innersväng. Det kändes finfint och Stålmusen strålade!


Sedan fick Q träna 4-sektioners slalom i stor triangel med ett hopp mellan varje. Lite knepiga vinklar och UTAN bågar! Tjoho vad bra det gick! Imorgon tror jag vi pusslar ihop nåt av både slalom å hoppteknik. Måste börja trolla bort bågarna i ändarna nu på 12-pinnars... Ja, lite pyssel har vi, men KUL är det!!


Filmer å utförligare rapport kommer, nu är det kursdax!

Av Anja - 21 maj 2012 08:22

Ja, vi bor verkligen i ett eget paradis!

Bilderna är från en av mina favoritplatser på norra Öland: Ramsnäs! ...och några från raukarna. Extrahunden är Matildas söta lillkille Niilo.

   

Jaffa ser ju verkligen helt crazy ut! Gissa om hon njöööt av lösspring i blåbärsriset å backarna?!

 

Undan eller kull!

   

Niilo, Chili, Jaffa å Qvicka:

 

Herregud, jag ska aldrig bli dogwalker....

   

Vackert vackert.....

   

Tack å hej!

 

Av Anja - 16 maj 2012 11:46

Ja himmel... Min fina trädgård, mer rufsig än vanligt i år.

Nu börjar det dock klia i fingrarna att piffa å röja! Hoppas på sol denna helg, som är första helt lediga på evigheter... Ska bli skönt att GREJJA hemma, valla lite, träna egna hundar (utan att tävla!) osv.

Bjuder på lite ovårdade hörnor, där älsklingstulpaner brottar sig upp genom sly å gräs!

                         

Av Anja - 10 maj 2012 12:50

Ingen kan sova som Ellen!

Men det är väl ett skönt sätt att tillbringa tiden, när man är 13 år och 4 månader... 

Sova i husbilen:

   

Sova på tävlingsplatsen (När man inte är fullt upptagen med att stå och filosofera med viftande svans!):

 

Arg

Av Anja - 9 maj 2012 14:22

Arg, riktigt skitarg är jag!

Häromveckan plockade jag upp flera FIMPAR från min uppfart och idag hittade jag denna i en stor planteringstunna utanför lillstugan...! Ta hand om skiten!!! Den har inte på vår fastighet att göra! Blääääääääää på er!!!!

 

Och för att kompensera mitt humör var jag tvungen att fota lite fina tulpisar:

     

Av Anja - 7 maj 2012 10:53

Skojskojsigt!

Det har kommit nya leksaker från Kyijen i USA. Härliga, robusta pip/grymt-djur, sk Hardboiled Softies! Inuti en rejäl äggformad "bälg" som låter och plyschtyget är förstärkt på insidan för extra hållbarhet. Man kan vid tvättbehov kränga av djuret.

Chili invigde sin Pingvin i Oxelösund och fullkomligt ÄLSKAR den!! Hon kutade runt som en levande reklampelare och övriga hundar tittade avundsjukt!  Det jag gillar är bitmotståndet och att den har tyngd.


Jag prissätter med res för ändringar, har inte fått rätt lista ännu:

De små är ca 12 cm långa, large ca 19 cm. 85 resp 149 kr.

     

Även ett godis-spel i mindre smidigt format har kommit! Perfekt att servera torrfoder i, eller helt enkelt som aktivering! Släpp ner gotte i topphålet och hunden måste lokalisera VAR det hamnat+öppna luckan för att komma åt.

149 kr. Passar alla storlekar på hund!

 

Jag ska filma mina egna vovvar med grejjerna, tills dess kan ni kika här:

Av Anja - 1 maj 2012 17:07

Så har vi gjort ett litet MH, Stålmusen o jag. Tack Lina för filmning och Angie för moraliskt stöd!

Jag är både väldigt nöjd och lite besviken och framför allt... FÖRVÅNAD! Jaffa har aldrig viftat på öronen åt skott förut, vi har trots allt en skjutbana i skogen på andra sidan vägen, där det smäller på bra om höstarna och vi har tävlat på Växjö BK mitt under brinnande krigsövningar. Hon har ALDRIG reagerat! Häromveckan promenerade hon med Cilla (när vi var i Frankrike) å hamnade "mitt" i en skjutning, men vad gör hon? Vill kuta å hälsa på gubsen...


Fast idag hade hon tydligen samlat på sig under momenten, så hon kunde efter skotten inte återuppta kampandet= En 4. Skittrist. Fast som sagt, hade jag tvivlat starkt, hade jag avstått skotten -som många andra bc-ägare. Nu körde jag på i hyfsat trygg förvissning om att hon aldrig reagerat förut.


För övrigt överraskade hon beskrivaren med att kampa å leka ordentligt med både mig å testledare.

Lilla bytet såg hon aldrig första gången, andra var det pang på trasan! (Som en schäfer, tyckte beskrivaren )

I passiviteten stod hon å kikade, satte sig och lade sig till slut. (Väldigt bra, tyckte bs)

avståndsleken var hon så nyfiken, men fasen åxå, om jag bara hade gett henne ett muntligt Okej! Nu stod hon ivrigt å tittade, väl medveten om att kuta iväg till folk som busar gör man INTE. Där fick jag, för all min "vid-sidan-av-träning..."

Dumpen blev hon skiträdd för, men avreagerade fint och började till och med leka med kopplet vid passagerna.

Skramlet, ja där stack hon som en blixt, men var lika snabbt framme igen och kollade! Fint!

Spökena var fula. Där stod hon stadigt en halvmeter framför mig å skällde. Dock gick hon inte fram innan jag klätt av dem luvan! Jag är faktiskt väldigt nöjd med henne där ändå.

Sedan lekte vi fint igen, ja fram till andra smällen då.


Så nu är det gjort och det är ju lika spännande varje gång! Beskrivaren tyckte det var väldigt synd med skotten (han tänker väl bruks osv), för han ansåg Jaffa vara MYCKET trevlig, bra gripande å leklust och aktivitetsnivå. Att hon litar på mig till hundra och att vi har en väldigt fin relation. HA! Jag veeeet!  

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards