anjasflock

Direktlänk till inlägg 21 januari 2012

Vallkurs

Av Anja - 21 januari 2012 16:26

18-20 jan; Karin Söderberg-kurs i Bläsinge!

Det har varit fantastiska tre dagar, med massor av matnyttigt och inspirerande vallhundskunskap! det känns skönt, när de instruktörer jag kursar för, inte har alltför skiljda träningsmetoder och valltänk. Man liksom krockar inte tankarna i huvvet! Jo, det är klart, vissa saker och metoder är såklart olika, konstigt vore det annars, men det funkar för mig iaf. Det är en bra känsla, att ha kommit dithän, att jag själv klarar att sortera och reflektera över vad som känns/verkar bra för stunden och vad jag kan ta till vid behov senare. (Eller för all del, genast.)


Jag hade lagt upp kursen som TVÅ kurser på vardera 1,5 dagar, för att fler skulle få möjhlighet. Nu blev det 6 hundar per dag med summa 11 förare och även Karin tyckte att det funkade fint. Alla fastnade tyvärr inte på bild och det blev svårt att få bra foton i dis och frost... Några kommer dock nedan!


Det känns alltid lite nervöst att ordna kurser med extern instruktör, man vill ju bjuda på så bra förutsättningar som möjligt, men jag är supernöjd! Cillas och mina får skötte sig finfint, inget hysteriskt kutande och ingen elak. de flyttade sig snällt för hundarna. vi kunde erbjuda både fålla, 25:a, större hage och jättestor stubbåker (Tack Stellan!) för några 100 meters-hämt, om någon ville det.

Dessutom tränade vi på min agilitybana med belysning sista timman, mellan 16-17! Lyx!


Qvicka:

Att hon är en väldigt duktig liten tös för sin ålder kunde ju även Karin konstatera, men jag fick åxå mina farhågor bekräftade: Hon är lite FÖR artig mot fåren för att vara så ung... Hon klarar även många kluriga saker, utan att jag nånsin behövt pressa henne, eller traggla särskilt: Dela, singla, hämta ganska långt och hålla utganskabra, ta styrning på toppen vid 150 meters hämt osv... MEN, här är läxorna:


  • Träna in ett ordentligt "Stand" , även på vissla. Lättare för henne att komma igång på det.
  • Lära in en "fortfort-vissla" och ta riktigt RASKA fösningspromenader för att få in ett högre tempo i kroppen på henne. (Fortfort-visslan tyckte vi båda var en riktigt skojig övning;))
  • Sudda ut tanken på att stanna kort på hämten, genom att hjälpa till med pyschen i förebyggande syfte och genom att flytta mig/balanspunkten så att hon verkligen måste täcka upp ordentligt.
  • Flytta mig alt henne på framdrivningen. Hon har en förskjuten balanspunkt där och vill absolut ligga på högerflanken, utan att hon behöver.
  • Träna på att SE på mig vilken flock vi ska ta i delningen -hon tittar för mkt på den flock HON tycker.
  • Träna på att verkligen komma in å täcka upp på delningen.
  • Börja lite grann ibland med Look back. Har fått bra redskap där!
  • Hitta RIKTIGT arbete åt henne!!! Någon som vill ha en prao???

Här kommer lite bilder:

                         

 
 
Mette

Mette

21 januari 2012 21:36

Det var en väldigt välarrangerad kurs, typ den bäst arrangerade som jag varit på. :)

http://mette.ozzy.se

 
Elisabeth & bc-killarna

Elisabeth & bc-killarna

21 januari 2012 22:04

Allt var hur bra som helst!! Fina bilder, t o m Ellen ser ut att vara tänd på fåren ;)

http://vallhundarna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anja

21 januari 2012 22:58

Mette o Elisabeth: Tack så hemskt mycket:)) Ja, Ellen är en duktig staketvallare:D

 
Ingen bild

Anna-Lena

22 januari 2012 20:23

Ja alltid bra kurser hos Anja! Oj vad bra att läsa alla dina "kom ihåg att jobba på" -saker o Elisabeths på hennes blogg...Det gör att man kan komma ihåg vad man själv ska tänka på;) Kul med bilderna!

 
Ingen bild

Cilla

23 januari 2012 10:25

Tänk att Karin fick sådan ordning på mig och Ester. Har haft två toppen dagar. Du har väl bokat henne för ny träning hoppas jag ;)
Kram Cilla och Ester

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anja - 16 februari 2017 10:40

12-14 maj är det dax igen! Välkomna till öland och såklart Bläsinge bygata på vårfest. Här hemma håller vi som vanligt Öppen trädgård, med både fiskdamm, sköldpaddsdamm och lilla gölen, full av grodyngel. Här finns även kryddgård, stenläggningar, l...

Av Anja - 23 september 2016 14:26

Konstnatten fredag den 30 september kl. 19-24: Nattvandring i dammträdgården. Medtag gärna ficklampa! Vi bjuder på en mysig rundtur bland dammarna i skenet av marchaller och ljusslingor.   Lördag den 1 okt håller vi Öppen Höstträdgård...

Av Anja - 18 juni 2016 09:31

Välkomna till Bläsinge bygata och Norra Möckleby på öppna trädgårdar, konst och konsthantverk! Självklart håller även jag öppet, med trädgårdsinspiration, betongkrumelurer, dammar mm. Vi hade massor av besökare under Spirar-dagarna, så jätteroligt....

Av Anja - 25 maj 2016 19:30

Ja hej å hå, nu är det dax igen..... Jag trädgårderar och gjuter betongkrumelurer för glatta livet. Försöker passa in hunderi och valpbestyr samtidigt. Så roligt och så självpåtaget jobbigt! Puh!   Varmt välkomna till Bläsinge 27-29 maj! Här är f...

Av Anja - 21 januari 2016 14:28

Det har varit ett händelserikt trädgårdsår och tack vare en engagerad och händig man, har vi genomfört ett par drömprojekt! Per byggde färdigt det nya staketet mot vägen och en ny gånggrind. Himmel så bra det blev!!     Innan Öland Spirar, bestämd...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards