anjasflock

Direktlänk till inlägg 10 januari 2008

Om döden

Av Anja - 10 januari 2008 10:52

Om döden.

Förra veckan förlorade en av mina bästa vänner sin hund, 13 år gammal och oförskämt pigg in i det sista, tassade han över Regnbågsbron...

Jag slår vad om, att några av dem som mötte honom där, var min älskade Sammie, Pers glada Tito och lilla Geisy...


En av mina vänner på Kennel EmenEm har nyligen förlorat sin pappa. Jag tar mig den stora friheten att länka till sången som kommer att spelas på hans begravning, något så otroligt vackert av Björn Skifs.


För fem år sedan gick min mamma bort. Hon dog stillsamt i en sjukhussäng som baxats in i vardagsrummet, efter lång tids sjukdom. Kvällen innan satt jag och min syster hos henne och jag lovar, luften riktigt fladdrade av alla dem, som kommit för att hälsa henne välkommen hem!

Den enda hyfsat moderna musik hon verkligen älskade, var Stad i ljus, av Tommy Körberg. Den avslutade hennes begravningsakt i kapellet.

Det var oerhört vackert!


Till våren är det redan TRE år sedan min Sammie, storpojken, mammas hjärta, somnade in i vårsolen hemma på altanen. 12 år gammal och med vinglig bakdel, kunde han inte hänga med längre och var bara lycklig, när han fick springa på Bläsinge stranden... Då glömdes smärta och stelhet bort!

Jag har det för alltid etsat på näthinnan, hur han med viftande svans, sprang veterinären till mötes, då hon körde in på uppfarten.....


Och så går livet vidare. Här och på andra sidan.

Och om bara två dagar, bjuder vi in ett nytt litet liv till våra hjärtan.

Så är det.


Bilden nedan visar Sammie, som sover för alltid. Minuten efter bilden togs, kom Chili stormandes och kastade petflaskor på honom; The show must go on!



 
 
Ingen bild

Cilla

10 januari 2008 11:24

Tyvärr så lämnar våra vänner oss tidigt och ibland får vi behålla dem lite längre, men jag tror att sorgen är lika svår och jobbig endå. Men livet och döden går hand ihand, liksom glädje och sorg! Hade inte Bella somnat in så hade jag idag inte haft mina underbara Blossom och Smilla......

Tänk två dagar kvar till det blir osärket att äta Måndagsfukost i Bläsinge, jag spricker snart av nyfikenhet på att få träffa Jaffa. Hm undra om 28 och 29 säger samma sak ;)
Kram Cilla

 
Ingen bild

Sari&Hexa+Fay

11 januari 2008 16:53

Usch, tårarna rinner ner för mina kinder när jag läser ditt inlägg. Min tervtik är ju 11 år och börjar att se dåligt men annars hur pigg och fräsch som helst.

Var och hämtade hem Fay idag och det var en mycket glad och nöjd dam vi fick hem. Det höll på att följa med en liten tik med blått öga... t.o.m Niklas föll för henne ;-)
Lyck till i morgon!!!

 
Reneth

Reneth

11 januari 2008 17:39

Lycka till med lilla Jaffa och glöm inte att lägga in bilder i bloggen. Jag tycker att din bild av livet är gutt.. Man ska känna livet i sig ibland och döden gör på något sätt att man gör det. Glöm inte att berätta för vår BC vän om ditt inlägg. Tröstande fast det är sorgligt

http://www.svenssonstassavtryck.se

 
Ingen bild

Petra

13 januari 2008 13:04

Håll mitt hjärta var om möjligt ännu vackrare igår på pappas begravning när den framfördes av en bekant till familjen, som läser till operasångare i Köpenhamn. Han sjöng även Öppna landskap och Ave Maria. Det var en enormt jobbig dag i går men jag lyckades trots allt se det fina i stunden i alla fall och det kändes bra. Kommer nog "rapport" i min blogg senare...

 
Ingen bild

Hans-Olof

20 januari 2008 21:45

Har svårt att hålla tårarna tillbaka. Hoppades att hitta något på din hemsida om hundar och när slutet närmar sig. Mina föräldras borderterrier och min goda vän Tuss måste nog tyvärr sluta sina dagar. Allt jag kan hoppas är att veterinären imorgon kan hjälpa henne. Annars får jag nog inte se henne mer, åtminstone inte i detta liv. Det känns verkligen svårt. Hoppas det finns en regnbågsbro.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anja - 16 februari 2017 10:40

12-14 maj är det dax igen! Välkomna till öland och såklart Bläsinge bygata på vårfest. Här hemma håller vi som vanligt Öppen trädgård, med både fiskdamm, sköldpaddsdamm och lilla gölen, full av grodyngel. Här finns även kryddgård, stenläggningar, l...

Av Anja - 23 september 2016 14:26

Konstnatten fredag den 30 september kl. 19-24: Nattvandring i dammträdgården. Medtag gärna ficklampa! Vi bjuder på en mysig rundtur bland dammarna i skenet av marchaller och ljusslingor.   Lördag den 1 okt håller vi Öppen Höstträdgård...

Av Anja - 18 juni 2016 09:31

Välkomna till Bläsinge bygata och Norra Möckleby på öppna trädgårdar, konst och konsthantverk! Självklart håller även jag öppet, med trädgårdsinspiration, betongkrumelurer, dammar mm. Vi hade massor av besökare under Spirar-dagarna, så jätteroligt....

Av Anja - 25 maj 2016 19:30

Ja hej å hå, nu är det dax igen..... Jag trädgårderar och gjuter betongkrumelurer för glatta livet. Försöker passa in hunderi och valpbestyr samtidigt. Så roligt och så självpåtaget jobbigt! Puh!   Varmt välkomna till Bläsinge 27-29 maj! Här är f...

Av Anja - 21 januari 2016 14:28

Det har varit ett händelserikt trädgårdsår och tack vare en engagerad och händig man, har vi genomfört ett par drömprojekt! Per byggde färdigt det nya staketet mot vägen och en ny gånggrind. Himmel så bra det blev!!     Innan Öland Spirar, bestämd...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards