anjasflock

Direktlänk till inlägg 16 mars 2009

Om ledarskap

Av Anja - 16 mars 2009 13:44

Japp, dags igen tycker jag. På ofta förekommen anledning kommer här en omarbetad version av ett kåseri, jag för ett bra tag sedan hade i ÖBHK´s klubbtidning.


Det överskattade Ledarskapet!

 Jag är så in i bängen trött på, att tala med förtvivlade hundägare, som av både omgivning och instruktörer fått höra, att de brister i ledarskap över sin hund. Det är dessutom INGEN, som kan tala om exakt vad detta ledarskap innebär???


Oftast drar man paralleller med vargflocken. Gammalt bullshit! En VILDLEVANDE vargflock, består av mammavarg, pappavarg och deras avkomma. Det finns heller inga som helst belägg för, att det i dessa familjer skulle pågå en ständig kamp för att klättra i rang…

Var o en gör sin uppgift, alla hjälps åt med det de är bra på, dock har mamma o pappa sista ordet. Som i vilken familj som helst!


En HUND är dessutom ingen varg!! Årtusenden av utveckling och domesticering, har fjärmat vargen o hunden lååångt från varandra. Och en sak till: Du är ingen hund. Du är ingen varg. Ni är hund och människa. 


Men resonemanget lyder oftast så här: 

  • Jycken drar i koppel=Inget ledarskap.
  • Jycken skäller och stressar=Inget ledarskap.
  • Jycken springer till dörren och skäller, när grannen vill låna en kopp socker=Inget ledarskap.
  • Jycken jagar å biter fåren=Inget ledarskap.
  • Jycken gör utfall mot andra hundar eller kommer helt enkelt inte direkt på inkallning… Just det, du gissade rätt! Diagnosen lyder: Inget ledarskap.

Och i vilken andemening lyder denna dom EGENTLIGEN? Jo, hundägaren anses vara en misslyckad ”överhund”. Hundägaren har totalfalerat i att bli stormogul, guru, alfavarg i sin egen hunds ögon. Ve och fasa!


Är det alltså så, att denna människa måste genomgå någon sorts genmanipulation, någon slags totalomvandling, för att få jycken att traska bredvid sig, himlandens med de trofasta ögonen och beundrandens sin ranghöga människa? Eller räcker det att handfast tala om för jycken var skåpet ska stå? Rycka i kopplet, kasta i backen, öka dosen obehag för alla övertramp den gör? Eller ska människan helt sonika överge tanken på hundägarskap och börja odla biodynamisk spenat, istället?? 


Eller… finns det andra sätt att se på saken? Är det inte så oändligt mycket enklare att bestämma sig för, att skrota rädslan för att våra hundar försöker ta över världen och minska pressen på att behöva bli en mini-Hitler, som minsann inte låter sig klättras på…? Att skrota flummiga föreställningar om att hundar konstant strävar uppåt i en fiktiv värld av rangordning och dominans…? 


Hur kan man se det istället?

Tja, varför inte börja med att se på hunden för vad den är: En sann opportunist, som helt egoistiskt gör allt för att skaffa sig (och behålla!) fördelar, i denna vår människovärld. Tro inte för ett ögonblick, att hunden tror den är en människa. Tro inte för ett ögonblick, att hunden ser människan som en hund, en like. Varför skulle den?


Och personligen tror jag inte heller för ett ögonblick, att mina hundar, eller någon annans hundar, gör saker för att BEHAGA mig!!! Sen när blev våra hundar humanpsykologer? Sedan när, kan hundar tänka på människans bästa och välbefinnande? Sedan när, gör våra hundar något över huvudtaget, utan att vinna på det? 


Vinsten i sig kan se oändligt olika ut. För någon jycke kan vinsten vara, att slippa få ett slag i pannan, eller slippa ifrån ett koppelryck. För en annan jycke, är det oerhört befriande, att efter ett kravfullt träningspass, med mycket ”korrigeringar” (dvs. straff), få kasta sig över första bästa hund (eller fårflock) och därigenom få utlopp för en uppdämd mängd frustrationer… 


Vinsten kan också vara, att få hämta fåren, att få ta nästa agilityhinder, att få busa med sin människa, eller känna smaken av köttbulle… Vinsten kan tyvärr även vara, att återigen njuta av friheten och rådjursjakten, då hunden lärt sig fördelarna med rymningar… Inte att förglömma, vår egen vinst!


Exempelvis, är straff förstärkande för bestraffaren! Jojomän. Har man ett dåligt träningspass (och sig själv att skylla) och känner irritationen växa, känns det för någon sekund väldigt skönt, att avreagera sig på den som är närmast och detta torde då vara hunden. Som ju faktiskt är ”skuld” till eländet. (För inte går du till din instruktör och slår honom på käften?) Och denna sköna känsla läggs på minnet. Vilket innebär att vi mer än gärna upprepar oss. Inte bara hundar gör gärna om det som känns bra, så fungerar även vi människor. Tro mig, jag har själv varit där.  


För inte allt för länge sedan, försökte jag medelst korrigering (dvs. straff) att komma tillrätta med ett träningsproblem på agilitybanan. Vad det ledde fram till? En ledsen, osäker hund, som i något långsammare tempo, gjorde om samma fel gång på gång.…och ett jäkla dåligt, gnagande samvete hos matte. 


Så vad ska man göra då? Jag tänker så här: Istället för flummiga begrepp om ledarskap, måste jag skaffa mig KUNSKAP om hundars sätt att lära och kunskap kring, hur just MIN hund fungerar.

Vad är den bästa motivatorn för min hund? Ja, jag talar om BELÖNING! Älskar hunden att arbeta, kan det vara belöning nog. Men face it, alla hundar jobbar inte för jobbets skull, däremot finns det hundar som går igenom eld, för en köttbulle. Det finns även hundar som tar i ifrån tårna, för att få slita i sin kamptrasa en stund. Eller för att få klappar å pussar på nosen… 


Och när du väl vet, vad din hund älskar, då har du också nyckeln till framgångsrik träning. Då infinner sig nästa delikata poäng; Att skaffa sig kunskap om HUR man tränar med belöning! Det är skillnad mellan muta och positiv förstärkning… (Tyvärr finns det gott om hundägare/tränare, som inte känner till  det…) 


Nu tar vi exempelpunkterna igen:

  • Jycken drar i koppel= Den har inte LÄRT sig fördelarna med att gå fint...
  • Jycken skäller och stressar= Du måste ta reda på varför, sedan helt enkelt GÖRA något åt problemet.
  • Jycken springer till dörren och skäller, när grannen vill låna en kopp socker= Vad vill du att hunden ska göra istället? LÄR den ett alternativt beteende.
  • Jycken jagar å biter fåren= Tja, beroende på VARFÖR, gör upp en handlingsplan och träna med bra förutsättningar.
  •  Jycken gör utfall mot andra hundar eller kommer helt enkelt inte direkt på inkallning… Just det, du måste lägga ner tid på att TRÄNA för att komma tillrätta med problemet.


Tror du verkligen på fullt allvar, att om du alltid går genom dörren först, om du alltid äter först, om du trycker ner din hund i golvet… då har du en blint lydig hund? (Och inga av ovanstående problem!) Då ser hunden ”upp” till dig?

Så om jag släpper ut mina hundar före mig själv genom dörren emellanåt, kommer jag i deras ögon att förvandlas till något oviktigt som katten släpat in…? Om mina hundar gör misstag i fårhagen, beror det på att de faktiskt får hoppa upp i min famn emellanåt och på att de sover i sängen ibland? 


Det är så oändligt enkelt, att hålla fast vid gamla förlegade klyschor… Det är så lätt, att trycka ner folk i skorna genom att degradera dem från ”alfa” till någon som t.o.m en HUND trampar på… Det blir en aning mer arbetsamt för oss instruktörer, att söka KUNSKAP och METODER att förmedla till dem som söker vår hjälp. Det kräver, att vi tar reda på, vad våra hundar faktiskt ÄR och hur de faktiskt fungerar. Det kräver, att vi lär oss och kan lära ut, inlärningspsykologi. Våra hundar försöker inte ta över världen, de strävar efter fördelar. Det blir alltid lite mer arbetsamt, att jobba fram individuella metoder, för att applicera våra önskemål på varje enskild hundindivid.  Såå……det är väl bara att välja: Rusta sig för att försvara sin plats överst på en gammal dammig och förlegad rangordning, eller lägga ner lite jobb på att lära sig sjyssta metoder för ett gott samarbete.Jag anser mig med bestämdhet INTE vara någon slags ”flockledare.”Däremot anser jag mig vara, den som har ANSVARET att se till, att hundarnas och min relation fungerar. En samarbetspartner med bestämmanderätt, det är jag det! Vad är du? 


 
 
Susanne o Cia

Susanne o Cia

16 mars 2009 14:29

SKA DET BEHÖVAS SKRIVAS IGEN....FAN OCKSÅ! TRODDE SKITSNACKET AVTAGIT....MEN ACK VAD MAN BEDROG SIG....
Hm, asså, skulle nog publiceras igen....o igen .....o igen..o igen....o igen...
Kramar
Susanne....

http://www.axevasvecia.bloggagratis.se

 
Elisabeth & bc-killarna

Elisabeth & bc-killarna

16 mars 2009 14:47

Håller med ovanstående. Kan inte sägas nog ofta!!! Man vill väl ha en hund som tycker det är ROLIGT att samarbeta? Inte en som bara gör som jag vill för att slippa bestraffning?!!!

Kram

http://www.loveofrasse.dinstudio.se

 
'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

'♥♥♥♥L med Juni o Cola♥♥♥♥

16 mars 2009 15:38

jättebra skrivet tycker jag. håller med i det du skriver!

http://juniocola.bloggagratis.se

 
Maria,Zazza, Kiwi

Maria,Zazza, Kiwi

16 mars 2009 17:55

Sååå rätt det du skriver... Håller med om vartenda ord.. Skulle behövas delas ut med jämna mellanrum till folk!!!!
Ha det gott!

http://www.freewebs.com/zazzimar

 
Linda Å

Linda Å

17 mars 2009 01:27

Hej Anja! Remember me? :D

Jag satt och la upp en låt på min blogg nyss. När jag skrev att det var nostalgi från Butik Nyfikentiden kom jag att tänka på dig. Jag googlade upp dig och fann till min glädje din blogg:)

Du verkar ha en härlig tillvaro och må bra, så kul att kunna se hur du har det efter så många år. Ska kika vidare i din blogg nu!

Ta hand om dig nu!
Kramar Linda Å

http://www.dismonia.blogspot.com

 
Ingen bild

Martina

17 mars 2009 06:23

Åhh Anja, det här var bra!!! Så glad, den här kicken behövde jag idag!

Hej från Martina

 
Katja systren

Katja systren

17 mars 2009 12:13

Jaaaaa, spenat!!! Funkar lika bra med selleri oxå... :)

http://lyckobringande.blogspot.com

 
Ingen bild

Carina

18 mars 2009 14:55

Fast visst har du rätt. Men visst har inte alla andra fel heller. Det är själva ordet "Ledarskap" som betyder en sak för någon och en annan sak för en annan.

"En samarbetspartner med bestämmanderätt, det är jag det!" säger du.
Är inte det samma sak som Ledare?

En ledare skall sporra till roligt och kreativt samarbete, men ändå ha rätt att sätta gränser.

Man kan även kalla det Relation?

Ledarskap=Relation=Familj=Samarbetspartners

Same shit, different words.

Hejsvejs från mej

 
Ingen bild

Anja

18 mars 2009 17:27

Carina!

Det som blir så tokigt för det mesta, är just vad folk i gemen och massor av instruktörer (som inte hängt med sin tid...)LÄSER IN i ordet! Och det tokiga som oftast läses in är ledare= Flockledare, alfa, överst i rang. Rangklättring, hundar som sträva uppåt i hierarki och att vi måste se till att det inte sker... Att hundar "vill ta över" ledarrollen, att hundar har ett hierarkiskt tänkande gentemot människor och att hundar är vargar.

Det är faktiskt DET som många många läser in i ordet ledarskap.
Och där ger jag mig aldrig: Det är FEL.

 
Ingen bild

Agneta

19 mars 2009 22:44

BRA SKRIVIT !!!!!!!
Kram fr. Agneta Toy o Belle

 
Lena o vovvarna

Lena o vovvarna

20 mars 2009 00:33

Vad toppenbra skrivet!!Jag blir alldeles varm i hjärtat.

http://www.pumani.blogg.se

 
Bea

Bea

20 mars 2009 09:50

Det var tänkvärt det du skrivit. Är inte hundägare just nu. Vill bli igen.Detta är sannerligen något att ta med och tänka på. Känns helt rätt dock, det du skrivit.
BRA!!!

http://beatricer.bloggagratis.se

 
Maria

Maria

20 mars 2009 18:48

Bra uttryckt. Tänker ofta själv på just vikten av att både låta hundarna vara individer och att behandla dom utefter att dom är just unika individer. Har man som jag fler hundar är det lätt att komma på sig själv ibland med att glömma det, ibland,,,

Att nå ut till valpköpare med den här synen och informationen kan ofta vara svårt, många saker sitter djupt rotade hos människor

http://www.garpenborg.se

 
Ingen bild

Lena

23 mars 2009 08:09

Anja den allsmäktige!?!?
Att hålla på med hund är det bästa som finns. Det finns många olika metoder och många olika hundar. Det gäller att hitta det som passar just mig och min hund.
Att gå ut att säga att något är FEL, då undrar jag, är du fullärd? kan du allt?
Är det DU säger det rätta?

Ledarskap. Det är allmänt sett i livet en väldigt god egenskap. Bra att ha på sin arbetsplats. Bra att ha i skolan. Bra att ha på kurser. Men inom vissa grupper i hundvärlden är det tydligen något dåligt.
Precis som att ledarskap skulle vara förknippat med att vara elak mot sin hund, att inte ha en hund som arbetar med glädje.
Jag tror att det vore väldigt svårt att komma någonstans med sin hund om man inte har ledarskap.

Du skriver: Jycken gör utfall mot andra hundar el. kommer helt enkelt direkt på inkallning.... just det, du gissade rätt!
Diagnosen lyder: Inget ledarskap. Just det du måste lägga ner tid på att TRÄNA för att komma tillrätta med problemet.
GIVETVIS måste man TRÄNA sin hund, hur ska den annars lära sig mågot.
Jag tycker visst att det visar brist på ledarskap om hunden skulle bete sig som ovan. Och jag tvivlar på att du skulle låta dina hundar göra så????
Alltså lär vi hunden att inte göra så, hur vi gör är väldigt olika. Men kontentan av det hela är ändå att jag som ledare lär hunden vad jag vill att den ska göra.
Vad är det då om det inte är ledarskap, el. samarbetspartner med bestämmanderätt, el. van man nu kan hitta på att kalla det?????

Lena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anja - 16 februari 2017 10:40

12-14 maj är det dax igen! Välkomna till öland och såklart Bläsinge bygata på vårfest. Här hemma håller vi som vanligt Öppen trädgård, med både fiskdamm, sköldpaddsdamm och lilla gölen, full av grodyngel. Här finns även kryddgård, stenläggningar, l...

Av Anja - 23 september 2016 14:26

Konstnatten fredag den 30 september kl. 19-24: Nattvandring i dammträdgården. Medtag gärna ficklampa! Vi bjuder på en mysig rundtur bland dammarna i skenet av marchaller och ljusslingor.   Lördag den 1 okt håller vi Öppen Höstträdgård...

Av Anja - 18 juni 2016 09:31

Välkomna till Bläsinge bygata och Norra Möckleby på öppna trädgårdar, konst och konsthantverk! Självklart håller även jag öppet, med trädgårdsinspiration, betongkrumelurer, dammar mm. Vi hade massor av besökare under Spirar-dagarna, så jätteroligt....

Av Anja - 25 maj 2016 19:30

Ja hej å hå, nu är det dax igen..... Jag trädgårderar och gjuter betongkrumelurer för glatta livet. Försöker passa in hunderi och valpbestyr samtidigt. Så roligt och så självpåtaget jobbigt! Puh!   Varmt välkomna till Bläsinge 27-29 maj! Här är f...

Av Anja - 21 januari 2016 14:28

Det har varit ett händelserikt trädgårdsår och tack vare en engagerad och händig man, har vi genomfört ett par drömprojekt! Per byggde färdigt det nya staketet mot vägen och en ny gånggrind. Himmel så bra det blev!!     Innan Öland Spirar, bestämd...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards