anjasflock

Direktlänk till inlägg 5 mars 2010

Resursförsvar

Av Anja - 5 mars 2010 16:56

...eller, det man hittar får man!

Kan inte alla bara strunta i att TRÄNA att plocka ifrån hundarna matskål eller godisar? Respektera, att det i hundarnas värld INTE förhåller sig så, att någon "flockledare" tar vad han vill, när han vill, av vem han vill?!


Självklart vill jag kunna ta ifrån mina hundar olämpliga grejjer, men då får jag använda både list och sunt förnuft, för att inte SKAPA en onödig konfliktsituation.

Lilla Me, snart 5 mån är en vass dam, med mycket resursförsvar mot de andra hundarna och här måste jag vara med o hålla koll, så att HON i sin tur respekterar de andra. Däremot är jag innerligt tacksam för, att både hon och de andra (nåja, gammelhaggan undantagen då) gladeligen kommer med sina ben och lägger sig intill, eller i knät för att äta. Eller som Chili oftast gör, provar att byta bort sitt slemmiga ben mot en laxmacka eller dyl...  


Me: Vad är det för najs som ligger här dårå?


  

Tjihoo, ett ben! MITT ben!!

  

Jaffa: Ok, snorunge. DITT ben.

  

Me: Mätt å belåten. Gömmer benet här, tror jag... 

  

Jaffa: Jasså, du var klar nu? Då tar jag över!

  

Me: Fasen, ångrar mig! Jaffa: Våga bara, snoris!!

  

Me: Tyyypiskt. Bara lämnade det en sekund ju... Skit åxå.

  

Jaffa: Min mamma får en puss, för hon gillar inte våra ben i alla fall.

  

 
 
Sanna & Tassa

Sanna & Tassa

5 mars 2010 17:12

Kan inte annat än hålla med dig!

http://sannatassa.bloggagratis.se

 
Elin

Elin

5 mars 2010 17:33

Min hund har kommit med dreggliga märgben i mitt knä för hållhjälp ibland tror jag.Har aldrig tränat speciellt utan det hon fått är hennes.Ute är det bästa att strunta i det smarriga annars äter hon upp det bara för att..Då minskar intresset för hennes del.Bajsätandet löstes bäst med att bara gå förbi och dra undan hunden.
Så där ser det ut när det gäller Ally med föräldrarnas hund när de har henne.Benen byter ägare stup i ett.Den hund som lämnar benet obevakat blir av med det..

http://www.nogg.se/nangijala

 
Elisabeth & bc-killarna

Elisabeth & bc-killarna

5 mars 2010 17:39

Hahaa, känner igen det där :)) Återigen härliga bilder!!!

Kan inte heller annat än hålla med. Ska man hålla på att träna på att ta ifrån hundarna mat lr godis så lär dom sig väl bara att man är en taskig typ som man inte riktigt kan ha förtroende för?! Sen måste man förstås kunna ta/få jycken att lämna över saker som dom absolut inte får ha... Som harskanken Mojje släpade runt på häromdagen, bytte mot godis... tror iofs han ångrade sig efteråt ;))



http://www.loveofrasse.dinstudio.se

 
Anja & flock

Anja & flock

5 mars 2010 17:42

Till alla kloka därute: Det är ju såklart väldans bra att lära jycken att det LÖNAR sig att byta, eller hur? Lite skillnad mot att brösta sig å TA för att man är flockledarbajs.

http://www.butiknyfiken.se/fullfart

 
Åsa

Åsa

5 mars 2010 19:23

Bra skrivet, jag har helt slutat med att avbryta mina hundar i bentuggande och matätande. Hon är så fin lilla ME ;)

http://seemework.se

 
Åsa

Åsa

5 mars 2010 19:24

Och långhårig blev hon eller hur ;)

http://seemework.se

 
Sara

Sara

6 mars 2010 13:42

Nä, det verkar ju himla konstigt att ta saker från hunden bara därför att, finns det folk som gör så verkligen? I och för sig kanske man inte borde bli förvånad.

http://elaihr.com

 
Ingen bild

Sonja

6 mars 2010 14:54

Det finns EN mycket bra anledning till att träna hunden att man tar mat o ben UTAN att byta IBLAND: man kan ha småbarn på besök. Och - javisst ska man lära småbarn att lämna hunden ifred. Och visst ska man aldrig lämna barn o hund ensamma. MEN barn är snabba och hundar är hundar. Man kan alltså träna utan att var taskig mot hunden och för att undvika otrevligheter i obevakade ögonblick. Annars håller jag med. Inte träna för att visa sin makt. Den har vi ju ändå utan att behöva bevisa den i tid och otid.
Sonja, Mpenzi och Safi

 
Ingen bild

Martina

6 mars 2010 19:05

Gott att du satte ord på det jag känt. Så vill jag med ha det, kan väl hända att man "måste" avbryta ibland, men det händer väldigt sällan. Gott att det inte behöver vara konkurrens mellan hundarna - vilka härliga bilder och bildtexter!!! Hej fr Tina

 
Ingen bild

Pernilla & Hedda

8 mars 2010 16:52

Åh, då håller jag nog på med lite gammaldags "flockledarbajs" ibland. :)
Tycker faktiskt att det finns ett värde i ett kunna plocka av hundarna det de hittar utan att behöva använda list eller byteshandel ... kan ju bero på att jag varken är speciellt listig eller tålmodig. ;) Däremot är det inget jag tränar direkt och jag gör det inte i tid och otid, men om de har något i munnen som jag misstänker kan vara farligt så ber jag dom spotta ut det. Om det är något som är okej så får de behålla trofén men annars tar jag undan det. Brukar inte göra någon större grej av det men ... jag byter inte mot något annat. Mina hundar verkar gilla mig ändå! :D

 
Maria, Zazza & Kiwi

Maria, Zazza & Kiwi

9 mars 2010 13:07

jag håller inte på att ta hundarnas mat eller ben från dem. Men jag kollar av så att jag kan. Som sagt det kan hända att dte är nåt väldigt olämpligt de får ta i ec fågelben ute i naturen. Då är det skönt att veta att jag kan sticka in händerna där utan att bli biten.
och som sagt om det finns barn. Nu tror ju jag att folk som vet att de har hundar som vaktar lite INTE ger hundarna ben eller liknande när de vet att det kommer barn eller stänger in hunden så den får äta ifred. För både hunden och barnets skull. Med sunt förnuft kommer man väldigt långt.
nu har jag hundar som älskar mat men ändå inte vaktar. Men om jag hade det, hade jag tränat att de litade på mej runt mat ist. ist för att med kamp gå in och träna det. det är ju så enkelt.
Såå underbara bilder.. Respekt är viktigt...
Ha dte gott!

http://www.zazzakiwi.webs.com

 
Sara

Sara

11 mars 2010 04:00

Jag vet faktiskt inte riktigt vad vi har gjort med Soya, men uppenbarligen har det funkat... Hon släpper till och med när man säger "loss" och hon har en förrymd undulat i säkert förvar i munnen. Utan att någon gått och tagit grejer ifrån henne i "onödan" eller "för att kolla om det funkar". Det känns ju bara luddigt, när ska hunden då veta när det är på allvar? Jag tror faktiskt att man blir mindre trovärdig om man gör något "bara därför att", i och med att man själv vet att det inte finns något konkret syfte, och det märker nog hunden. Tror inte jag på mig själv och mina intentioner, så gör inte hon heller det. Fast det förstås, om man verkligen tror på det kanske det funkar...

http://elaihr.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anja - 16 februari 2017 10:40

12-14 maj är det dax igen! Välkomna till öland och såklart Bläsinge bygata på vårfest. Här hemma håller vi som vanligt Öppen trädgård, med både fiskdamm, sköldpaddsdamm och lilla gölen, full av grodyngel. Här finns även kryddgård, stenläggningar, l...

Av Anja - 23 september 2016 14:26

Konstnatten fredag den 30 september kl. 19-24: Nattvandring i dammträdgården. Medtag gärna ficklampa! Vi bjuder på en mysig rundtur bland dammarna i skenet av marchaller och ljusslingor.   Lördag den 1 okt håller vi Öppen Höstträdgård...

Av Anja - 18 juni 2016 09:31

Välkomna till Bläsinge bygata och Norra Möckleby på öppna trädgårdar, konst och konsthantverk! Självklart håller även jag öppet, med trädgårdsinspiration, betongkrumelurer, dammar mm. Vi hade massor av besökare under Spirar-dagarna, så jätteroligt....

Av Anja - 25 maj 2016 19:30

Ja hej å hå, nu är det dax igen..... Jag trädgårderar och gjuter betongkrumelurer för glatta livet. Försöker passa in hunderi och valpbestyr samtidigt. Så roligt och så självpåtaget jobbigt! Puh!   Varmt välkomna till Bläsinge 27-29 maj! Här är f...

Av Anja - 21 januari 2016 14:28

Det har varit ett händelserikt trädgårdsår och tack vare en engagerad och händig man, har vi genomfört ett par drömprojekt! Per byggde färdigt det nya staketet mot vägen och en ny gånggrind. Himmel så bra det blev!!     Innan Öland Spirar, bestämd...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards