anjasflock

Alla inlägg under november 2008

Av Anja - 12 november 2008 13:37

Jaha, dags igen för en Utmaning!!!

Jag har blivit utmanad av Mickis på kennel EmenEm


De regler som gäller är: Länka till den person som har utmanat dig och glöm inte att lägga in dessa regler i inlägget. Berätta sju saker om dig själv, både alldagliga och oväntade. Utmana sju personer i slutet av inlägget genom att nämna deras namn och länka till deras sidor. Låt dessa personer få veta att de har blivit utmanade genom att lämna en kommentar på deras bloggar.


1) Enligt mig, är ärtsoppa är INTE mat!!!!!! När ska människor begripa det?

2) Jag föredrar att mocka fårbajs, framför klädshopping.

3) Jag har bokstavligt talat, pratat med en bönsyrsa.

4) Jag gör supergod guacamole.

5) Jag är en jäkel på att snacka med döingar.

6) Jag har blivit vält av min nya fårflock TVÅ ggr nu. ¤ arg ¤

7) Ibland pratar jag så jag nästan svimmar, av syrebrist;)


Nya utmaningar till:

Cilla å dogsen
Susanne å Cia

Elisabeth å bc-killarna

Malin & Arwen å Eowyn

Annelie å tervarna

Sonja å Penzie

Sari å jycksen

Av Anja - 9 november 2008 14:52

Hhmmm....

Har ju varit helt å fullt uppe i Jaffas vallträning och kom på... att det faktiskt bara är ett halvår kvar, tills vi förhoppningsvis debuterar på agilitybanorna. Kanske dags att på allvar återuppta den träningen???


Nu måste vi ju faktiskt börja HOPPA lite åxå, inte bara springa över smallhöjder... och det känns lite jobbigt, tycker Jaffa. Som dagen till ära, valde att springa UNDER vissa bommar (50 cm) om å om igen. (Jodå, hon HAR även hoppat 60 utan problem) Till slut tröttnade jag en aning å fräste åt henne! Ja, suck. Även jag kan råka vara opedagogisk ibland.

Inte blev det nåt bra, heller. Damen blev VÄLDIGT osäker... Ibland vill man ju bara slå sig själv i huvvet med nåt hemskt hårt! Fyyy mig!


Klickern...

...blev räddningen. In efter ostbitar å klicker å börja om från början. Lillan blev väldigt glad å lycklig igen och det lossnade efter en stund. Tackom å lov... Men! Det hindrar inte, att jag känner att hon inte riktigt TÄNT på hindren. Hon saknar tryck under tassarna, om man säger så.

Jag vet inte, jag. Vi får se vad det blir av det hela. Ska börja om å grunda med hinder-SUUUG nu, så får vi se.

Även dags att ställa upp en slalomallé.


Motivation.

Om jag ska analysera mig själv, så har jag nog inte haft 100 % motivation att träna just agility med damen, eftersom hon av sig själv, inte är helt PÅ. Det är ju precis tvärt om med vallningen, där kan man snacka MOTIVATION och det smittar ju av sig på mig, förståss.

Så nu får jag helt enkelt bestämma mig. Ska jag plocka fram supertränaren i mig, beväpna mig med tålamod och verkligen SATSA på en agilitykarriär med lill-Jaff...??? Eller? Bara vallning?


Äääähhh, för tidigt att välja bort något. Vi kör på båda, ett tag till!


Av Anja - 9 november 2008 14:43

Idag har vi avslutat den lilla slyngelgruppen!

Ett härligt gäng med totalt olika jyckar, alla väldigt trevliga, tillgängliga å glada, dock! Och samma med hussar å mattar;))

Tänk vad duktiga de var på den lilla tävlingen...! Ska bli roligt att förhoppningsvis återses till våren!


Tack för denna gång!

Kramar fröken


Välkomna att ta av bilderna! Kom ihåg: Högerklicka å välj "Spara som..."

Zandy i sin fina röda Gentle Leader. Grattis till 2:a platsen!

Zandy flinar lite, hon har ju fått LEEEKA...!

Stiliga lilla Oscar! Stort grattis till vinsten!!

Vackra lundehunden Ty! Bronsplats, blev det!


Av Anja - 8 november 2008 15:56

Välkomna till Bläsinge!

4 styck stooora härliga, välpälsade tackor, klev ngt undrande ur transporten å in i hagen. Mina 4 gotlänningar tog emot dem väl! Man kan väl säga, att baggen blev mest förtjust och det var INTE ömsesidigt...


Stod kvar och studerade dem ett bra tag, det är så intressant att kolla in (flock)djur och deras beteende! De tre gotlandsdamerna höll sig efter visst hälsande, väldigt tydligt UNDAN den nya flocken. De stod tillsammans, på behörigt avstånd och verkade konferera i det tysta över den nya tidens ordning... Det ska bli mkt spännande att valla på en lite "större" flock.


Tusen tack, snälla snälla Linda, Lasse å lilla Lazie för hjälp med transport!!! Helt ovärderligt!!

Och tack snälla Cissi, för hjälp, du åxå!;)) Även om...


SÖSVK hade sitt 4:e kurstillfälle i Bläsinge idag.

Sussie tog hand om ekipagen i fållan och jag körde lite lydnad med resten av gänget. En väldigt rolig grupp!! Alla har ju ett mål: Valla! Skitkul!

Visst märker man att alla jyckar är lite smått pubertala, men skojiga hundar, allihop. I fållan var det blandade resultat, gemensamt för alla var väl, att det är smått otäckt att gå nära fåren därinne...


Jaffis...

...hann med att valla två minipass och det är ju förunderligt, vad ett par dagars uppehåll kan göra! Nya erfarenheter liksom "sätter sig". Hon reglerar själv tempot MYCKET mer nu, särskilt i fråndrivningen! Klappen å pyschen börjar hon FÖRSTÅ riktigt bra, det är otroligt mkt mindre MOTSTÅND nu.

Så jättekul!


Mickis kommer å kursar för oss 29-30 nov igen, jag har gett mig tusan, på att visa upp framsteg då;)))

Jag har en VÄLDIGT rolig liten hund, att valla med:)))


Imorgon väntar kursavslutning för några underbara, små slyngelhundar och sedan vill jag hinna med lite egen träning. Uppletande kanske?

Trevlig helg!


Av Anja - 3 november 2008 13:39

Summa summarum...

Det tar ett tag att smälta lärdomar ibland, sortera i huvvet och förstå.

Därför har jag inte vallat i sooolen idag, både Jaffa å jag pausar.

Men att försöka reflektera och i skrift uttrycka vad som fastnat, är ju inte så dumt.


Nu ska vi börjra TRÄNA på RIKTIGT. Inte glida runt å testa, kolla och se...

Som Mickis sa om Jaffa; Engelsmännen hade hade kallat henne "dead keen!" och det är bara att träna hur mycket som helst, även längre pass.


Det jag hoppas mig kunna SE nu, är inte bara att jycken cirklar/flankerar. Utan även HUR den gör det och om det är bra eller dåligt. Springa runt, det kan dom ju. Men är de runda å fina? Håller samma avstånd hela vägen, eller glider in? Eller rusar in? Tempot? Är det jämt och lagom? Eller rusar hunden? Och rusar den isf på ngn särskild punkt?

Hur är det med tempoväxlingar? Startar hunden mjukt å fint, eller hoppsa-galoppar hon igång? Osv osv...


Jaffas å mina kom-ihåg:

¤ Min egen attityd! Inte be den lilla hunden, utan TALA om vad jag vill.

¤ Jaffas attityd: Inte låta henne ligga på framåt mot djuren som en fixerad toka, utan redan från början vara "mjuk i huvudet" och kunna släppa ordentligt ut mot kanterna.

¤ Lägga på tydliga signaler: Pyschen, klappen, smacken (walk on)

¤ Utmana! Be henne göra saker MOT sitt eget tänk.

(Ex. Jo, du SKA komma ur balans nu!)

¤ Inte acceptera slarv, hon SKA GÅ mot djuren, inte galoppera, eller "skutta" igång.

¤ Jobba jobba tills hon själv reglerar tempo!

¤ Ur-balans både bakom å framför mig.


Ja, herregud, det är MASSOR mer, som jag får fylla på efterhand. Men just nu, är jag bara tvungen att avbyta för MATDAGS;))

Av Anja - 2 november 2008 18:35

Alla Helgona-pynt!

Först i fredags, så fixade jag med ljus å lykta på mammas å pappas grav. Tänk att det är 20 år sedan pappa knallade över och redan 7 år sedan, min mamma hängde på.... det är konstigt vad tiden går. Graven hade min ena bror med familj (från Tyskland) pyntat så vackert med tätt av ljung. Jag älskar när det är TJOCKT med växter, det blir så ombonat!


Till Bläsinge inhandlades massor av pumpor å ljung, härligt att få lite höstfint vid entrén. Jag har skjutit upp det länge, men nu så!

Sedan pyntades alla 4 hemsidor åxå, ett pyssel som tar ganska mkt tid, faktiskt, men är roligt!


Valltävling!

På fredagkvällen kom Mickis med sin flock av bc, nu skulle det tävlas Ik-I. Huset å trädgården FULL av hundar: Mina tre plus Mickis Fan, Dave, Kylie och lille Jake. (Jaffas kullbrorsa!) Gissa om syskonen roade sig kungligt!!!

Jake är lika liten som Jaffis, men har små fina ståndöron, kraftig benstomme å en grym päls! En riktig liten BIT och såå duktig på att valla redan...!


Det var 16 mån Kylie som tävlade i S.Bårby, tog sig runt på 65 poäng och var en av två (?) som lyckades med den knepiga delningen. Fåren var som plåster!


Träning!

Efter tävlingen for vi hem, tog en snabbfika och begav oss till mina får. Camilla och Kiwi hängde på, roligt! Vi tränade å fixade klövar på damerna. Hurra, jag KAN tippa får! De mådde bra av lite pedikyr med sekatören!


Söndagsträning!

Elisabeth med Frasse, Matilda och Steel, Camilla å Kiwi och så jag å Jaffis fick oss ett par rejäla genomkörare i stora fållan av Mickis! Linda, som får hem sin lilla bc-valp till helgen, var åxå med för att se och lära.


Ojoj, vad NYTTIGT det är! Mickis är super på att se och snabbt analysera vad som ska åtgärdas och vart man bör lägga krutet.

Träningstänk och planer för närmaste tiden känns klara, jag orkar bara inte skriva om det nu.....

Får bli sen, har inte sovit nåt nämvärt inatt och är MÖR i skallen av all hjärnverksamhet... Jaffa är helt färdig, hon åxå!


Tack snälla goa Mickis för stöd, uppmuntran å spark i arslet!!

Här kommer lite bilder från helgen:


IK-I, fåren i full rulle genom grinden på andra benet.

Mickis vid fållan, S. Bårby.

Lilla Kylie, after work!

Kylie är lite trött...



Matilda å Mickis i fållan. "Så går vi runt kring en...." Tralalalaaaa....

Steel

Jaffas brorsa Jake, håller tungan rätt i mun!


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards