anjasflock

Alla inlägg den 5 december 2008

Av Anja - 5 december 2008 21:40

Jag har fuuuundeeeat...

...och det blir nog till stor del engelska kommandon i vallningen. Vaffö dådå? Jo, jag kör svenskt på Chili och tycker på ngt vis, att de är lite hårda och vassa, liksom. Går inte så lätt att variera.

Att GÅ MOT fåren heter på anja-vall-språk "framfram", men det använder jag ju faktiskt i agilityn åxå, när det är FULL rulle framåt. Hmm. Visst, situationen är ju helt annorlunda och även HUR jag säger/ropar det men det känns ändå som om jag vill skilja det åt.


Höger/vänster är ju också en grej.

Det har Chili lärt sig väldans bra TACK VARE vallningen och något jag kan använda ypperligt i agilityn, men i vallningen händer det faktiskt att jag säger galet.


På Jaffa använder jag inte många ord i vallningen än, hon har precis lärt sig, att pyschen betyder gå upp till tolv (flankera), smacken betyder rakt fram, sakta mot fåren, klappen på benet, kom åt mitt håll.


På smacken säger jag redan nu "walk on" och ligg, ja det är "ligg ner" men ska bytas mot "lie down".


Såå... snart sätter vi ord på de rörelser som ser BRA ut, (vill vänta tills dess, tycker många har bråttom att börja traggla ord, före rörelser?)

och då blir det ny vokabulär:

Walk on (framfram)

Come by (vänster)

Away (höger)

Lie down (ligg)

(Take) Time (stopp å gå sakta mot djuren)


Ja, himmel å så visselsignaler på detta...;))

Vallat har vi inte gjort sen Mickis var här. Jävla skit, ville bara pausa ett par dagar å sedan TRÄÄÄNA det vi lärt oss, men som sagt, jag har LEGAT PALL.

Hur det är nu?? Tackar som frågar, aaningens bättre, långt ifrån bra.


Men imorgon är det spårning med valpkursen och jag KAN inte ställa in för 4:e gången i rad... Himmel, de stackarna har fått vänta å vänta...


Nu tar vi kväller!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards